RECENSIE: Blackberry Smoke - Leave A Scar Live North Carolina

Blackberry Smoke
2014-10-02 De vijf mannen van Blackberry Smoke zijn afkomstig uit Atlanta, Georgia. Grote kans dus dat je daar geïnfecteerd raakt met allerhande muzikale invloeden die je meedraagt tot de dood. In dit geval zijn de country, gospel en vooral de rhythm and blues met een zwaar ‘southern accent’ waar het allemaal om draait. Zo hebben legendarische gitaarslingers als The Allman Brothers een belangrijke rol gespeeld in de muzikale opvoeding van dit gezelschap.

Uitgerekend in het jaar dat deze toonaangevende southern-rockers het afscheid hebben aangekondigd komt Blackberry Smoke met Leave A Scar Live, een uitgebreid live-document waarin een ruime blik wordt gegund in het veertien-jarig bestaan van de heren. Maar liefst 22 tracks verdeeld over twee cd’s werden er opgenomen tijdens een optreden in North Carolina. Zoals gebruikelijk in de wereld van de ‘jambands’ wordt er niet moeilijk gedaan over een gitaarduel of solo van ruim twee minuten. Iedere muzikant heeft zijn eigen tapijtje van twee vierkante meter en zal daar de gehele avond nauwelijks van af stappen. Van de show hoeven ze het dan ook niet te hebben. Het motto is tenslotte: ”Let the music do the talking”. De sympathieke zanger/gitarist Charlie Starr spreekt meerdere malen zijn waardering uit wanneer het applaus wat lang aanhoudt maar laat verdere conversaties gelukkig achterwege.

Op de bijgesloten dvd zien we hoe het er op het podium aan toe gaat en hoewel het allemaal erg statisch oogt, slaagt Blackberry Smoke er moeiteloos in om het publiek bijna twee uur lang in zijn greep te houden. We zien een band die van de eerste tot de allerlaatste noot enorm staat te genieten met een publiek voor zich dat er zelfs na achttien lange nummers nog steeds geen genoeg van kan krijgen.

Dat deze harde werkers dit gemiddeld 250 keer per jaar flikken is een openbaar geheim en dat de mede daardoor de relatie met fans een intense is ook. Iets waar in het bonusmateriaal uitgebreid aandacht aan wordt besteed maar wat eerlijk gezegd weinig toegevoegde waarde oplevert. Pas echt interessant wordt het als country-icoon George Jones ter sprake komt en we hem in de studioruimte door Jamey Johnson en Blackberry Smoke begeleid zien worden tijdens het hartverscheurende ‘Yesterday’s Wine’. Het beviel de inmiddels overleden legende, die ooit getrouwd was met Tammy Wynette, blijkbaar zo goed dat de band werd uitgenodigd voor zijn tachtigste verjaardagsfeestje dat live te horen was in de Gran Ole Opry, het radioprogramma uit Nashville waarin iedereen die echt iets betekent in de country-scene, een keer te horen is.

Leuk ook om te zien hoe liefdevol een rode Corvette wordt gepoetst of hoe de toetsenist het juiste jaartal bij filmtitels kan raden, en er dikwijls twee naast zit, maar of we daar nu op zitten te wachten…Nee dus. Wij wachten liever op de shows die ze hier in oktober gaan geven want er gaat uiteindelijk niets boven een levensechte ‘Blackberry Smoke Live-experience’.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Blackberry Smoke Label:Warner Music Benelux
Cover Opeth - Pale Communion

Opeth - Pale CommunionMikael Åkerfeldt is een verwoed verzamelaar van vinyl, waarbij zijn...