RECENSIE: Engineers - Always Returning

Engineers
2014-09-13 De Britse band Engineers timmert al ruim tien jaar aan de weg met hun atmosferische en zeer toegankelijke shoegaze. Onder leiding van Mark Peters, en na een aantal wisselingen in de band, komt de formatie nu met hun vierde langspeler: Always Returning. Bij opener ‘Bless The Painter’ wordt de toon gezet: warme klanken die in een tempo worden uitgezet en ondersteund worden door een stem die bijna fluisterend de teksten ten gehore brengt. Het nummer is dromerig op een actieve manier; instrumenten en effecten worden afgewisseld waardoor je als luisteraar blijft hunkeren naar het volgende interessante moment.

Single ‘Fight Or Flight’ begint met een warme combinatie van gitaar en synthesizer, die vervolgens wat rustigere stukken kennen en waarbij de gitaar meer ruimte krijgt. De tweede stem van Sophie McDonnell past hier perfect bij, maar al deze elementen klinken samengevoegd in dit nummer wel erg braaf. ‘It Rings So True’ opent met een akoestische gitaar, wat erg goed past bij het rustige tempo en de warme effecten. Ook hier horen we weer de fluisterende stem van Mark Peters, die het geheel voortduwt.

Op Always Returning worden alle eerder genoemde elementen telkens opnieuw gebruikt, en daar ligt ook de zwakte van het album: er is nauwelijks een vorm van spanning te bespeuren. De meerderheid van de nummers kabbelt voort onder de warme synthesizerklanten, de zachte zang en houdt vaak het tempo aan waarmee begonnen wordt. ‘Searched For Answers’ en ‘A Million Voices’ kennen een wisselend en meer ritmisch tempo en zijn uitzonderingen op die regels. Het doet het album goed.

Desondanks heeft Engineers met Always Returning een prima plaat gemaakt . De mix van ambient, dreampop en een snufje rock wordt op een goede manier gebracht. De warme klanken zijn erg herkenbaar en maken dat het geheel fijn in de oren klinkt. Het album blijft echter, zoals eerder genoemd, erg braaf. Er wordt wel erg veel binnen de lijntjes gekleurd maar op de momenten dat dit niet wordt gedaan, zoals op ‘Searched For Answers’, komt de variatie wat meer naar voren. Afsluiter ‘Always Returning’ begint rustig, maar krijgt steeds meer ritme naarmate het nummer vordert. De toegevoegde mondharmonica had op andere nummers ook zeker niet misstaan, en het is jammer dat deze troef pas op het einde gespeeld wordt. Wat meer variatie in de nummers had het album namelijk erg goed gedaan.
Recensent:Edward Kerkhof Artiest:Engineers Label:Kscope
Cover 1200HP - 1200HP

1200HP - 1200HPDe volle naam luidt eigenlijk “Twelvehundred Horse Power”. Dat is toch wel...