RECENSIE: Fabrieke - Fabrieke

Fabrieke
2015-01-26 In september bracht Fabrieke hun debuut Zattelied uit, ook wel (zeer bescheiden) het ”Tremendus Fabulus Rieke Super Debuut” genoemd. U moet er maar van houden: bizarre Nederlandse teksten begeleid door garagerock, viezige blues en harde gitaren, Fabrieke brengt het u. Wennen is het wel. De eerste associatie die op komt is bijzonder, Fabrieke doet denken aan de Jeugd van Tegenwoordig. Het is de manier van zingen van de absurdistische teksten die lekker tegen alles in gaan van wat normaal bevonden wordt. Hoewel het absurdisme van Fabrieke eerst misschien laat terugdeinzen en het waarschijnlijk niet liefde op het eerste gezicht is, wordt het bij de tweede keer luisteren duidelijk dat Fabrieke niet alleen maar knettergek is, maar eigenlijk best lekker klinkt.

Het eerste nummer ‘Johnnie Blizzard’ is direct een van de minder goede nummers van het album. De zang is slecht te verstaan omdat het wordt overstemt door de gitaren. Daarnaast is de samenzang in het refrein niet prettig. Hoewel de samenzang in meerdere nummers niet zo mooi is, zijn er ook veel goede dingen aan Fabrieke. Wanneer je echt naar de tekst luistert, hoor je dat het veelal kritieken zijn op hedendaagse zaken zoals social media, televisie en burgerlijkheid. Zo’n zelfde kritiek is ook te horen in het nummer ‘Werken’, één van de sterkste liedjes van Zattelied. Onheilspellende gitaren begeleiden zanger Magiekejansen die met een radioachtige stem praat en zingt over werken als ziekte. De tekst is interessant: “Werken is een ziekte waar iedereen aan lijdt. Je kan er niet voor vluchten, het virus is verspreid”.

Het album wordt afgesloten met het nummer ‘Diksappa’. Hoewel de muziek van Fabrieke eigenlijk op geen enkel moment echt mooi genoemd kan worden, komt ‘Diksappa’ wel het meest dichtbij. Kalme gitaren en piano met jazz- en hiphopinvloeden brengen de muziek weer tot rust en bereiden de luisteraar voor op het einde van de plaat. De muziek is niet meer zo rauw, maar de teksten des te absurdistischer: “Diksap is wat je oplapt, ergens tussen hutspot en kuiltjes jus”. Ondanks dat ‘Diksappa’ erg verschilt van de andere liedjes is het een van de beste nummers.

Mocht u niet vies zijn van rauwe, rafelige muziek met bizarre poëtische teksten, geeft u Fabrieke dan vooral een kans. Fabrieke is niet voor iedereen weggelegd, wat een grote hit lastig zal maken. Toch verdient Fabrieke wel degelijk aandacht, sterker nog; Fabrieke eist het.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Fabrieke Label:Off Amsterdam
Cover Terrafyght - Superstorm

Terrafyght - SuperstormNog geen jaar oud is het Nederlandse Terrafyght , een viermansformatie die...