RECENSIE: Pentatonix - PTX Vol. III

PTX
2014-10-24 Actrice Anna Kendrick scoorde een dikke hit met ‘Cups’ (2013). Een opvallende popsong die werd opgebouwd uit het in en uit elkaar schuiven van bekers. De hit kwam uit de muziekfilm Pitch Perfect, die draait om twee concurrerende zanggroepen die elkaar bestrijden tijdens The International Championship of Collegiate A Capella. Een aardige film voor de liefhebber van a capella muziek. Voor mensen die bij a capella het beeld hebben van suffe koortjes die oubollige liedjes ten gehore brengen, laat de film zien dat a capella niet per se afgezaagd hoeft te zijn.

Zo`n film zorgt voor hernieuwde interesse in a capella muziek waaroor het kan gebeuren dat een groep als het Amerikaanse Pentatonix, vernoemd naar de pentatonische toonladder (toonreeks uit vijf noten), op wereldtournee gaat, op Youtube zes miljoen abonnees heeft en daar al meer dan 520 miljoen keer bekeken is. In 2011 won het vijftal de derde editie van NBC`s The Sing-Off, dat in datzelfde jaar overigens ook een niet al te succesvolle Nederlandse editie kende. Het leverde de groep een flinke geldprijs en een platencontract bij Sony op. Met PTX Vol. I, PTX Vol. II en PTXmas kwamen er al drie, in Amerika, succesvolle, EP`s uit. Onlangs kwam hier PTX Vol. III bij en werd er een kerstalbum aangekondigd.

Net als op de eerdere delen maakt Pentatonix op deel drie vooral a capella covers. De groep haalt de inspiratie uit electro, reggae, hiphop, dubstep en popmuziek. Waar de groep op eerdere edities al Gotye`s ‘Somebody That I Used To Know’ en Lorde`s ‘Royals’ onder handen nam, komen ditmaal Clean Bandit, Sam Smith, Ariana Grande en Stromae aan de beurt.

Zeker die laatste is een bijzondere keuze omdat niemand uit Pentatonix de Franse taal machtig was. Tijdens de tour kregen ze ‘Papaoutai’ ergens te horen en leek de taal er voor te zorgen dat ze er niets mee konden. Ze besloten Franse les te nemen en het resultaat mag er zijn. De bewerking is mede door het gebruik van de cello een hoogtepunt. Daarnaast klinkt het Frans boven verwachting goed.

Hoewel deze bewerking de aandacht trekt zit bij dit genre het grootste probleem in de meerwaarde. Hoe bewonderenswaardig het ook is dat je zonder hulp van instrumenten, pophits als ‘Problem’ (Ariane Grande), ‘Rather Be’ (Clean Bandit) nabootst. Waarom zou de luisteraar niet gewoon het origineel beluisteren? Pentatonix laat echter met drie eigen songs horen dat ze het ook zelf kunnen. Zeker afsluiter ‘Standing By’ toont een eigen geluid. Daarnaast zou ‘On My Way’ zonder moeite een dikke hit kunnen worden. Het maakt nieuwsgierig naar meer eigen werk. Pentatonix laat op PTX Vol.III horen dat a capella niet afgezaagd, oubollig, of suf hoeft te zijn.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Pentatonix Label:RCA
Cover Myles Sanko - Forever Dreaming

Myles Sanko - Forever DreamingDe Britse zanger Myles Sanko maakt soul in de stijl van grote legendes als...

Cover Kele - Trick

Kele - Trick “Bloc Party is dead. Bye Bye!” , was er in juli 2013 te lezen op de...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT