RECENSIE: Slash - World On Fire

Slash
2014-11-12 Door de zorgelijke staat van de zogeheten ‘classic rock’ is het moeilijk om nog echte sterren binnen het genre te vinden, muzikanten die zo beroemd en berucht zijn dat ze geen introductie meer behoeven. Slash is daar zeker één van. De man met de eeuwige hoge hoed, grote zwarte krullen en eveneens grote, zwarte zonnebril is na zijn tijd bij onder andere Guns ’n Roses en Velvet Revolver inmiddels al een tijdje solo bezig. MetWorld On Fire, album nummer drie onder zijn eigen naam en de tweede met vocalist Miles Kennedy van Alter Bridge en begeleidingsband The Conspirators doet Slash meer dan ooit lekker ontspannen zijn ding. Het levert een bijzonder uitgebreide plaat op, met twee gezichten.

Het is al snel duidelijk dat de band geenszins probeert nieuwe fans aan zich te binden.. Alles is gelukkig net wat scherper dan op voorganger Apocalypse Love (Slash staat niet bekend om zijn bijzonder inventieve albumtitels), met af en toe een laagje sociaal commentaar tussen het hartzeer en de anarchie door. Dit is te danken aan Miles Kennedy, de sterkste vocalist waar Slash mee gewerkt heeft sinds zijn gloriedagen (de stem van Kennedy heeft zelfs opvallend veel gelijkenissen met die van Axl Rose). Ook zijn contributie is van een hoger niveau dan op het vorige album. Met ‘Weathered Delilah’ stelt hij de problemen van oudere vrouwen in de entertainmentindustrie aan de kaak, ‘The Unholy’ gaat over ontucht in de katholieke kerk en ‘Shadow Life’ is zelfs afgeleid van de serie Mad Men. Het is een onwaarschijnlijke voorstelling om deze stoere rockers op de bank voor de televisie te zien zitten, maar het zorgt wel voor het sterkste nummer van de plaat.

Met een looptijd van een uur en zeventien minuten is World On Fire echt te veel van het goede. Zeker aangezien nergens echt drastisch wordt afgeweken van de formule (‘Safari Inn’ en ‘The Unholy’ zijn weliswaar anders genoeg om op te vallen, maar het is allemaal relatief) wordt een volledige draaibeurt meer een uitputtingsslag dan een plezierige aangelegenheid.

Fans van Slash zullen hier echter niet om halen. Wie afwisseling zoekt is bij Slash niet aan het juiste adres, dat weten zij ook wel. Voor hen is World On Fire dan ook bedoeld. De rest, daar maken deze heren geen muziek meer voor.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Slash Label:Roadrunner Records
Cover Praise The Hero - About Last Night...

Praise The Hero - About Last Night...Het uit Zundert afkomstige trio Praise The Hero maakt naar eigen zeggen...