RECENSIE: Assunta & The Light Orchestra - Occupied By The Sun

Assunta
2014-11-17 Assunta & The Light Orchestra bestaat uit Assunta Mandaglio en Pieter Thys, twee Belgische muzikanten met heel wat studiouren op de teller. Mandaglio was onder andere onderdeel van de populaire formatie Buschemi en samen met Thys zat ze ook in het Balaxy Orchestra. Samen vormen ze nu dus Assunta & The Light Orchestra, een naam die erg letterlijk genomen mag worden. Op het kale, intieme debuutalbum Occupied By The Sun creeëren ze een tiental prachtige, organische liedjes, waarbij de ervaring en professionaliteit van beide muzikanten overduidelijk te horen valt.

Deze ervaring blijkt vooral uit het kunnen samenstellen van de perfecte spanningsboog. Door de minimale begeleiding ligt de verveling al snel op de loer, maar dit wordt door Thys telkenserg knap ontweken. Constant weet hij op precies het juiste moment een viool, een cello of zelfs een ehru bij het instrumentarium te betrekken. De prachtige stem van Mandaglio blijft ook immer imponeren, het is vaak een intens warm en krachtig stemgeluid dat Thys alle ruimte geeft om de sturing uit handen te geven en zich bezig te houden met het aankleden van de atmosfeer.

Occupied By The Sun werkt het beste als Mandaglio haar hart volledig durft uit te storten, zoals in het prachtige ‘Dissapear’ of het al even breekbare ‘Walk The Thin Line’. Als Assunta & The Light van dit pad af dreigen te gaan wordt het al snel gevaarlijk. ‘Wizard’ voelt een beetje vlak aan maar weet zichzelf nog te redden door het prachtige gitaarspel van Thys. De cover van ‘You Can Call Me Al’ van Paul Simon mag echter met recht een miskleun worden genoemd. Het nummer wringt aan alle kanten met de gezette sfeer, zeker tekstueel. Het haalt de luisteraar voor even uit de warme gloed die ze juist zo knap hebben opgebouwd. Dit geldt in mindere mate ook voor Mandaglio’s beheersing van het Engels. Deze zit op momenten niet op het internationale niveau dat nodig is voor zo’n kaal album.

Het eerste album van Assunta & The Light Orchestra doet absoluut verlangen naar meer. Het album ademt een bijzonder warme sfeer en de vakkundigheid van Mandaglio en Thys straalt overal vanaf. Het zijn tien prachtig intieme liedjes die de luisteraar dubbel en dwars belonen voor de concentratie die ze opeisen. Akoestische covers mogen echter achterwege blijven.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Assunta & The Light Orchestra Label:Elevate Records
Cover Emellan - Noorderlicht

Emellan - NooderlichtHoewel Emellan vermoedelijk bij weinigen een belletje zal laten rinkelen,...