RECENSIE: Various - Link Of Chain: A Songwriters Tribute To Chris Smither

Smither
2014-12-08 Grote kans dat je nog nooit van Chris Smither gehoord hebt, maar nog groter is de kans dat je toch iets van hem in huis hebt. Niet zo vreemd. De zeventigjarige Amerikaanse muzikant, hij vierde onlangs het feit dat hij in 2014 vijftig jaar muziek maakt, behoort al gedurende lange tijd tot de meest ondergewaardeerde schrijver in de folk- en bluesscene. Een groot stel artiesten besloot om daar iets aan te gaan doen onder de noemer Link Of Chain: A Songwriters Tribute To Chris Smither, waarop zij allemaal een vertolking van één van zijn nummers beschikbaar stelden.

Het is een zeer uiteenlopend maar tevens prachtig gezelschap geworden. Wat te denken van Bonnie Raitt die ‘Love Me Like A Man’ zo ongeveer in de basisopstelling van haar setlist had of Josh Ritter die een heel sobere maar desondanks gepassioneerde uitvoering van ‘Rosalie’ neerzet. Loudon Wainwright III heeft, overigens in samenwerking met de meester zelf, die we hier op elektrische gitaar horen, bewust voor een authentieke benadering gekozen bij het opnemen van ‘Place In Line’.

‘Link Of chain’ krijgt een behandeling van Dave Alvin, bracht zeer recent samen met zijn broer nog een prachtig eerbetoon aan de muziek van Big Bill Broonzy uit, die erin is geslaagd de titeltrack op verbluffende wijze naar eigen hand te zetten. Het zijn zomaar enkele voorbeelden die we in dit project tegenkomen. Ook een iets minder gevestigde naam als Eilen Jewell vinden we tussen deze grote artiesten. Haar donkere versie van ‘Can’t Shake These Blues’ moet Smither zelf ongetwijfeld zeer tevreden stellen.

Het is een meer dan waardig eerbetoon geworden. De Smither-fans kunnen met een gerust hart ademhalen met de release van dit verzamelalbum, maar ook voor de nieuwe generatie geïnteresseerden in het betere singer/songwriting-werk is Link Of Chain: A Songwriters Tribute To Chris Smither een verstandige aankoop.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Various Label:Munich Records
Cover Gemma Ray - Milk For Your Motors

Gemma Ray - Milk For Your MotorsDe Engelse zangeres Gemma Ray heeft tot op heden altijd haar eigen pad...