RECENSIE: The Veldman Brothers - Livin`By The Day

Veldman
2014-12-10 De Veldman Brothers zijn een degelijke en constante kracht in het Nederlandse blueslandschap. Ze verdiepen zich in alle hoeken van de blues en brengen het samen in aanstekelijke liedjes. Dit allemaal ”straight from the heart”, zoals de broers het zelf benoemen. Livin’ By The Day is het nieuwste album van The Veldman Brothers. Een album waarbij de broers live worden aangevuld met een nieuwe ritmesectie. Muzikaal wordt de eerder ingezette lijn rechtstreeks doorgetrokken.

Op het album swingt de blues namelijk weer aan alle kanten. De gebroeders Veldman laten ook hier hun veelzijdigheid horen. Openingsnummer ‘Frenzy’ is een heerlijk instrumentaal boogienummer. Mooi gaan de orgeltonen tegen de elektrische gitaar in. Iets ruiger gaat het eraan toe met ‘Cryin’ Shame’. Er wordt in het nummer gesoleerd met een slidegitaar. De mix van de harde climax met rustigere intermezzo’s doet nog het meeste aan Walter Trout denken. Het is mooi dat de heren ook de ruimte nemen om een stap terug te zetten. ‘Little Things’ is een echt soulnummer. Het draait hier om de sterke zang welke wordt ondersteund door een jankend orgel.

Met Livin’ By The Day voegen The Veldman Brothers weer een voortreffelijk album aan haar oeuvre toe. Het bluesgezelschap begint inmiddels een degelijk merk binnen de Nederlandse bluescene te worden. De plaat toont aan dat de heren dat voorlopig ook nog wel zullen blijven. Livin’ By The Day laat horen dat de Veldman Brothers begenadigd muzikanten, sterke producers en echte bluesfanaten zijn. De eenvoud waarmee blues uit alle hoeken van het Amerikaanse continent samenkomt valt niet anders dan te prijzen. Dat ze in de Amerikaanse Itunes een top vijftig positie innemen in de best verkopende bluesplaten is dan ook terechte erkenning voor de gebroeders Veldman.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:The Veldman Brothers Label:Eigen Beheer
Cover Amulet - The First

Amulet - The FirstOldschool metal is in. En ook Amulet uit Londen heeft dat goed in haar oren...