RECENSIE: Magic Castles - Sky Sounds

Magic Castles
2015-01-16 Het is geen schande om nog nooit gehoord te hebben van de Amerikaanse band Magic Castles. Hoewel ze al sinds 2006 bestaan, hebben ze het grote publiek nog niet weten te bereiken. Magic Castles is een vijfledige psychedelische rockband uit Minneapolis die langzaam aan de weg timmert met hun combinatie van minimalistische droompop en neo-psychedelische rock in een Amerikaans folkjasje. Sinds de band in 2012 werd opgepikt door Anton Newcombe, frontman van The Brian Jonestown Massacre, zijn de mannen in een stroomversnelling terecht gekomen. Na een uitstekend debuutalbum in 2012 en een gezamenlijke single met The Brian Jonestown Massacre ter ere van Record Store Day, komt de band nu met een tweede album genaamd Sky Sounds. Een plaat vol met dromerige tracks die je terug doen voeren naar de late jaren zestig.

De sound van Sky Sounds doet niet alleen denken aan psychedelische bands als Sleepy Sun en Elepant Stone, maar ook aan de barok georkestreerde psychedelica van de Nederlandse Jacco Gardner. Voeg hier nog een beetje folk aan toe en je hebt de psychedelische variant van de Amerikaanse folkband Fleet Foxes. De plaat begint met ‘Trembling Hearts’, een wall of sound die je met z’n harmonieuze koortjes en achteruit gespeelde gitaarloopjes een zwevend en dromerig gevoel geeft. Titelnummer ‘Sky Sounds’ is een meer folk gerelateerd nummer dat vier minuten lang hetzelfde akkoordenschema aanhoudt, doch niet verveelt. ‘Dragonfly’ kenmerkt zich door het bezwerende gebruik van een fluit. Het is erg goed opgebouwd met geweldige melodielijnen en een majestueus akkoordenschema en ontpopt zich richting het einde tot een goed uitgebalanceerde explosie van geluid. Ook het nummer ‘White Stone’ maakt indruk met zijn mysterieuze, ooster getinte gitaarlijntje. Het lied doet hier en daar denken aan de Engelse band Temples en mondt net als veel andere tracks op dit album uit tot een ware wall of sound.

Hoewel een groot deel van het album imponeert, zijn er ook tracks die minder goed in het gehoor liggen. Nummers als ‘Silent’, ‘Wander’ en ‘Mole People’ neigen, alhoewel het prima nummers zijn, sneller tot verveling. Het meeste indruk maakt ‘Rebecca’s World’. Een betoverend lied dat door zijn aanstekelijke melodielijn en prachtig vioolspel ook meteen het meest toegankelijke nummer vormt op het album. Deze track stond dan ook terecht, samen met ‘Trembling Hearts’, op de gezamenlijke single met The Brian Jonestown Massacre.

Magic Castles weet met dit album op een zeer aangename manier diep uitgesponnen psychedelica te combineren met Amerikaanse folkmuziek. Hoewel popliefhebbers dit album naar alle waarschijnlijkheid beter links kunnen laten liggen, is het een aangename verrassing voor iedereen die psychedelische muziek een warm hart toedraagt. Magic Castles heeft met Sky Sounds. dus een uitstekend album binnen, waarmee ze komend jaar wellicht de overtocht naar het Europese vasteland kunnen maken. Een band om in de gaten te houden!
Recensent:Loek Hendrikx Artiest:Magic Castles Label:Suburban Records
Cover Pauw - Pauw EP

Pauw - Pauw EPHet is niet veel bands gegeven, om met alleen maar een demo op zak de meeste...