RECENSIE: Serengeti - Kenny Dennis III

Serengeti
2014-12-20 Kenny Dennis is er weer. Na de geslaagde samenwerking met Sufjan Stevens en Son Lux onder de naam Sisyphus, keert Serengeti terug naar zijn veelgebruikte alter ego. Kenny Dennis III is onder meer de opvolger van een naar het alter ego genoemde EP en de vorig jaar uitgebrachte Kenny Dennis LP. Net als zijn voorgangers is dit album een goed geslaagde grap. Nu zijn er echter tevens enkele serieuze ondertonen.

Kenny Dennis is een van rap houdende blanke Amerikaan van middelbare leeftijd. Hij heeft een snor om u tegen te zeggen en alle clichés die na deze biografische informatie in de lijn der verwachting liggen, heeft Serengeti aan Kenny Dennis toegevoegd. Dit op het eerste oog moeilijk serieus te nemen karakter blijkt voor Serengeti een tot nu toe onuitputtelijke bron van verhalen te zijn. Kenny Dennis III gaat over een mislukte poging van het personage en zijn vriend Ders om het te maken in de hip hop. Een 47 jaar oud wordende ‘Big Betty’ die op de bar danst is grappig, maar een aantal maal refereren Kenny Dennis en Ders aan het onbevredigde gevoel dat door dit soort passages in Dennis’ leven wordt veroorzaakt.

De stemmige afsluiter ‘Tickled Pink’ vat de worsteling die Kenny Dennis met zichzelf doormaakt sterk samen. Hij blijft echter hoop houden: “Eventually the cold passes, giving us another spring”. Serengeti rapt dit alles zonder veel te variëren in toonhoogte. Stemmen die de andere karakters op het album vertegenwoordigen, zorgen desalniettemin voor enige afwisseling.

Producer Odd Nosdam heeft de muzikale omkadering lo-fi gehouden. Hierdoor komen de gruizige, aan een vroeg bluestijdperk refererende gitaarlijnen uitstekend tot hun recht. Het geniale gitaarmotief in ‘Win Big’ is wellicht het beste voorbeeld van Nosdams kunnen. De lo-fi aanpak zorgt er echter voor dat ‘Shidoshi’, in potentie een banger die kan tippen aan het werk van Death Grips, muzikaal gezien nauwelijks beklijft. In dat opzicht kwamen Serengeti’s kwaliteiten beter tot hun recht bij het sprankelende Sisyphus.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Serengeti Label:Konkurrent
Cover Gregory Porter - Issues Of Life -Features And Remixes

Gregory Porter - Issues Of life - Features And Remixes Gregory Porter heeft zijn zaakjes goed op orde. Met zijn eerste twee albums...