RECENSIE: Echo Lake - Era

Echo Lake
2015-03-11 Dreampopformatie Echo Lake is een band die haar naam eer aan doet. Deze Engelse groep rondom multi-instrumentalist Thom Hill en zangeres en toetseniste Linda Jarvis, maakt liedjes die klinken als een bezoek aan wonderland. Hoewel de eerste jaren samen niet de gemakkelijkste waren (drummer Pete Hayes overleed vlak voor het uitbrengen van hun debuut Wild Peace, wat naast verdriet ook aardig wat vertragingen teweeg heeft gebracht), hebben de heren en dame zich weten te herpakken. Ze besloten een studio in Londen te huren, en nu zijn ze terug met hun tweede album genaamd Era.

Als je je eens in de tracklist verdiept, waar je songtitels als ‘Heavy Dreaming’ en ‘Light Sleeper’ aantreft, zul je al vermoeden dat dit een album is om bij te ontspannen. Het dromerige geluid van de band, met invloeden uit de psychedelische hoek en shoegaze, en daar bovenop de hypnotiserende, zoete stem van Jarvis blijken samen inderdaad het perfecte recept voor drie kwartier aan rustgevende, betoverende liedjes. Een combinatie die doet denken aan Deerhunter, en zelfs af en toe iets weg heeft van My Bloody Valentine. Als je je ogen sluit, kun je de bomen bijna ruiken en de blauwe lucht zien.

Waar er op Wild Peace nog volop naar een eigen identiteit gezocht werd, klinkt het nieuwe materiaal volwassen en dynamisch. Vooral single ‘Waves’ en het ritmische ‘Dröm’ zijn hiervan het bewijs, en vormen samen de hoogtepunten van het album. Ook titeltrack ‘Era’ valt vanaf de eerste luisterbeurt op, een aanlokkelijk en speels gitaarnummer dat laat horen dat de groep van meerdere markten thuis is. Als afsluiter van het album is daar ‘Heavy Dreaming’, een tien minuten durende finale waarin de band nog een keer goed duidelijk maakt dat ze terug zijn van weggeweest. Alles bij elkaar een prima opvolger, die Echo Lake hopelijk deze keer wel de doorbraak gaat brengen die het verdient.
Recensent:June Ten Have Artiest:Echo Lake Label:No Pain In Pop
Cover Spidergawd - II

Spidergawd - IIOf het moederschip Motorpsycho nog niet uitdagend en eclectisch genoeg is...