RECENSIE: Ryley Walker - Primrose Green

Ryley
2015-03-31 Het is altijd makkelijk als artiesten met hun eerste zin het hele album al samenvatten. Ryley Walker slaat namelijk de spijker op zijn kop als hij zijn tweede langspeler opent met ”Head full of Primrose Green, makes me high”. De 70’s folk psychedelica stijgt vanaf minuut één de hoogte in en blijft door de groene weides zweven. Primrose Green is licht verteerbare kost. Gewichtloos, maar niet stuurloos.

De in Chicago geboren zanger heeft het perfecte moment uitgekozen om weer in het albumcircuit te stappen. Met de opkomst van NataliePrass, Tobias Jesso Jr. Jessica Pratt is er een hele golf aan singer-songwriters in Amerika die zich hebben laten inspireren door flower power sceneuit de jaren ’70. Eerste single ‘Primrose Green’ wist met zijn zonovergoten geluid al voor wat golven te zorgen op de blogs, de warme stem van Walker gecombineerd met CSNY-achtig gitaarspel ging erin als warme chocolademelk in de koude maand December. Meer van deze singles hoef je echter niet te verwachten, na het titelnummer slaat het experiment toe en worden meer stijlen omarmd.

‘Summer Dress’ flirt met jazz en schroeft de toch al zo aanwezige connectie met Tim Buckley nog wat verder op. ‘Griffiths Buck Blues’ leent veel van The Byrds, dit nummer moet bijna letterlijk met het hoofd richting de zon ergens op een grasveld ingespeeld zijn. On The Banks Of Old Kishwaukee is dan daarentegen weer erg country, meer Stephen Stills dan Gram Parsons, zeg maar. Het wordt al vrij snel duidelijk dat Ryley Walker zich binnen zijn favoriete periode van de ‘70s vrij voelt alle kanten op te bewegen.

Primrose Green is vooral erg mooi en dat is niet bedoeld als een synoniem voor lieflijk of schattig. Letterlijk mooi, als een van dauw vervuld grasveld glinsterend in de ochtendzon. Op de beste momenten kan Ryley Walker zij aan zij lopen met zijn grote voorbeelden. Het is te hopen dat de zon voor Walker echter wat langer blijft schijnen.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Ryley Walker Label:Dead Oceans
Cover Phosphorescent - Live At The Music Hall

Phosphorescent - Live At The Music HallMeer dan vijftien jaar ervaring, zeven langspelers uitgebracht én nummers die...