RECENSIE: Palio Superspeed Donkey - A Funny Sunrise

Palio
2015-03-06 Een jaar of veertien, zo oud moeten de jongens geweest zijn toen ze voor het eerst te gast waren bij De Wereld Draait Door. Als vier stoere boys speelden ze daar de hele studio omver en o ja, Matthijs van Nieuwkerk kondigde ook even aan dat ze ‘Serious Talent’ waren bij 3FM. We zijn nu een paar jaar verder die jongentjes van toen zijn nu kerels van net achttien jaar en hebben hun eerste plaat uit. A Funny Sunrise is een heerlijk album van de heren van Palio Superspeed Donkey.

Dat de boys overstromen van creativiteit lieten ze al horen op de eerste single van het album ‘Obi One’. Bij de radio dachten ze al even dat het een zogenaamde ‘Mama Appelsap’ was. ”Saying helemaal niets, but that doesn’t really matter”, dat kan toch niet kloppen? Jawel hoor, we zingen daar echt helemaal niets. Opvallende dingetje, maar het werkt wel en je onthoudt tenminste dat het dat liedje met die Nederlandse zin was.

De rest van de plaat staat vol met fantastische rocksongs. Ongecompliceerde gitaarmuziek is het. Catchy, rauw en energiek. Alle twaalf songs zijn een genot voor het oor. Je kunt de muziek iets zachter zetten en genieten of je draait die volumeknop helemaal naar rechts en je springt wild door de kamer. Dat is echt de kracht van Palio Superspeed Donkey, het kan bij elke gelegenheid, heerlijk! Het jeugdig enthousiasme van deze Amsterdamse jongens druipt ervan af.

Favorieten op het album zijn natuurlijk de single ‘Obi One’, maar ook ‘Aye’ en ‘Jeremy And Max’ die je niet vaak genoeg kunt horen. Je houdt er van of niet, maar niemand kan ontkennen dat de band voor hun leeftijd erg vakkundig is in wat het doet.

Het is van harte te hopen dat de jongens van Palio Superspeed Donkey voor altijd albums blijven maken en dat ze die jeugdigheid van deze prachtplaat kunnen vasthouden. Schrijf ze ook vast in je agenda voor het komende festivalseizoen.
Recensent:Dennis Jansen Artiest:Palio Superspeed Donkey Label:TopNotch
Cover Eigen Makelij - Ultimatum

Eigen Makelij - UltimatumSinds 2009 brengt het Belgische hiphoplabel Eigen Makelij elk jaar een...