RECENSIE: Smutfish - Trouble

Smutfish
2015-02-24 Melle de Boer is een schilder, een muzikant en een schrijver. Dat laatste maakt hem interessant. Met zijn groep Smutfish verbeeldt hij verhalen in de vorm van het album Trouble. De verhalen worden op een luchtige manier gebracht. Muzikaal is er een flinke scheut americana overheen gegoten. De plaat is opgenomen in een oude school, de atelier van Melle, en dat geeft het de sfeer die het nodig heeft.

Vanaf de eerste track ‘Trouble’ zet een relaxte stemming de toon. Tekstueel is het zowel absurdistisch als aandoenlijk. Dat interesseert. Hij praat over een vogel die iets heeft gezegd waar hij spijt van heeft, over een beer in zijn bed die hem weerhoudt om te slapen en het zien van Jezus in de ochtend. De instrumenten volgen zijn woorden en storen hem niet in zijn verhaal. Het is dynamisch en dat maakt het heerlijk om naar te luisteren.

Alle songs op de schijf zijn hetzelfde qua opzet. Qua uitvoering zit er genoeg diversiteit in om van het begin tot het eind boeiend te blijven. Sommige tracks zijn wat meer uptempo, andere erg rustig. De stemming van de nummers worden bepaald door de teksten. Elke song kent een bijzondere riff, refrein en een bijzonder verhaal. Een track als ‘Golden Hands’ gaat duidelijk over een zoon die zijn vader begraaft. ‘Giving Names To All The Leaves’ heeft meer een poëtische aard. Een jongen geeft namen aan de bladeren aan de boom. Als bedankje geven de bladeren hem advies.

Echt origineel is de muziek van Smutfish niet. Maar in dit geval is originaliteit niet een bepalende factor. De muzikaliteit en schrijfkunsten van Melle de Boer en zijn leden zijn uitzonderlijk. Hij trekt je mee in zijn wereld. Het is daarom ook niet zo gek dat hij zijn verhalen heeft laten verbeelden. Deze zullen zijn shows bijstaan en worden uitgegeven in boekvorm. Het is het totaalpakket dat Smutfish zijn charme geeft. Een boeiende ervaring waar geduld vereist is.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Smutfish Label:Excelsior Recordings
Cover Racoon - All In Good Time

Racoon - All In Good TimeNa Liverpool Rain hoopte ondergetekende dat de verfrissing op het album...