RECENSIE: Jordan Klassen - Repentance

Klassen
2015-04-09 Het is altijd mooi als je iets nieuws ontdekt waar je direct een goed gevoel bij hebt, en waarbij dit gevoel alleen maar versterkt wordt naarmate je verder luistert. Nog nooit van Jordan Klassen gehoord en een liefhebber van folk/indie ? Zet Repentance op en je bent verkocht.

De Canadese singer-songwriter Jordan Klassen is in eigen land pas vorig jaar ontdekt en door de invloedrijke Canadian Broadcasting Corporation (CBC) uitgeroepen tot belofte van 2014. Repentance, dat letterlijk bezinning betekent, is het eerste volledige album van Klassen, waarbij hij terugkijkt op zijn leven als vertwijfelde vertegenwoordiger van de in de jaren `90 opgegroeide Peter Pan generatie. Een coming of age thema, met een happy end , waarbij hij na een donkere tijd de weg terugvindt naar zijn spirituele en creatieve inspiratie.

De samenwerking tussen Klassen en producer/multi-instrumentalist Jon Anderson heeft geleid tot een rijk georkestreerd album met gebruik van ontelbare klanken en instrumenten, met inbegrip van piano, viool, trombone, xylofoon, ukelele, omnichord, lapsteelgitaar, koortjes en meer. Deze instrumentale basis vormt met eerlijke teksten en de betoverende stem van Klassen een uitgebalanceerde eenheid. De mooie openingstrack ‘Sweet Chariot’ vat dit alles gelijk samen getuige het dromerige intro, het gebruik van een jaw harp in de brug en de vocalen van de zanger.

Het niveau blijft op het hele album hoog, met enkele uitschieters naar boven. Van het prachtige ‘The Horses Are Stuck’, het meest genoemd als favoriete track, doet de intro even denken aan Sufjan Stevens, die Klassen ook noemt als inspirator. Ingetogen tracks als ‘Goodhart’s Law’ (met Buckley-gitaarsound) en ‘Strengthen Me With Raisins’ (met Jocelyn Price als tweede stem) doen er echter niet voor onder. De al in 2013 uitgebrachte single ‘Go To Me’ werd geschreven voor een vriend die aan kanker was overleden. Het begint met rustig getokkel van de ukelele, waarna Klassen in het refrein vocaal de hoogte ingaat en fluitend eindigt in de outro.

Klassen verklaart zijn visie als ”To not just create singles but create a soundscape, something that transports you into imagination.”. Met Repentance is hij daar zeker in geslaagd.
Recensent:Michiel van den Dorpel Artiest:Jordan Klassen Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Masters Of Disguise - The Savage And The Grace