RECENSIE: The Skints - FM

Skints
2015-04-15 Dat goede reggae niet alleen uit Jamaica komt, wordt maar weer eens bewezen door de Engelse band The Skints. FM is alweer de derde plaat van dit kwartet uit Londen, waarvan maar liefst drie van de vier bandleden zowel instrumenten bespelen als zingen. De stijl van de band is het best te omschrijven als een mix van reggae, ska, dub, punk, hiphop en soul.

Voor dit album heeft de groep gekozen voor een alternatieve opbouw. FM weerspiegelt namelijk een willekeurige dag van de denkbeeldige piraten radiozender 103.Skints, waarbij de liedjes af en toe worden onderbroken door intermezzo’s van dj’s. De band krijgt daarbij hulp van de Engelse reggae artiesten Tippie Irie, Horseman en Rival, die allen ook meezingen of rappen op verschillende nummers. Op de plaat komen alle uithoeken van de reggae van traditionele roots tot ska, raggamuffin en dubbing aan bod, waardoor een zeer afwisselend geluid ontstaat en je eerder het gevoel hebt dat je naar een verzamelalbum luistert dan naar een en dezelfde band. The Skints blijken de verschillende stijlen overigens allemaal perfect te beheersen.

Na het openingswoordje van DJ Mr. Versatile begint de plaat direct zeer fris en opgewekt met de single ‘This Town’. Zoals gebruikelijk op een normale dag uit het leven, fluctueert de intensiteit van de inspanningen en in dit geval het tempo van de nummers. Na een paar snellere nummers gaat het tempo in een iets lagere versnelling om vervolgens -in de denkbeeldige middag- weer wat omhoog te gaan. Eén van de hoogtepunten op de plaat is het ska nummer ’Friends & Business’ dat vleugjes surf en rock bevat en op een bepaald moment klinkt als het nummer ’Ghost Town’ van de band Specials. Op het laatste deel van de plaat gaat het tempo weer omlaag en gaat de dag bijna over in de nacht. De roots nummers ’Forest For The Trees’ en ’Tomorrow’ zijn wederom enkele hoogtepunten, hoewel de rest van de nummers daar nauwelijks voor onder doen. Het album bevat één cover te weten ’My War’, dat oorspronkelijk een rocknummer is van de Amerikaanse band Black Flag en door The Skints is omgedoopt tot een geslaagd reggaenummer.

De teksten gaan hoofdzakelijk over het dagelijkse leven in Londen met thema’s als liefde, eenzaamheid, angst, haat, kansen en bedreigingen. Op zich stevige thema’s, die door de reggae grooves echter op een luchtige manier worden gebracht. Doordat de drie bandleden en de gastmuzikanten afwisselend zingen is er ook nergens sprake van een sleur.

FM is een zeer afwisselend en kwalitatief hoogwaardig album, waarmee The Skints duidelijk maakt dat reggae van alle tijden is. Het is de perfecte plaat om de beginnende lentedagen te vullen en eentje die doet hunkeren naar de zomer.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:The Skints Label:Easy Star Records
Cover Ian Siegal - One Night In Amsterdam

Ian Siegal - One Night In AmsterdamDe Britse blueszanger Ian Siegal draait al enkele jaren mee en maakt...