RECENSIE: Peter Katz - We Are The Reckoning

Katz
2015-04-12 Peter Katz - niet te verwarren met de Duitse Peter Fox - is een singer-songwriter uit het Canadese Toronto. Vijf jaar geleden bracht hij zijn eerste plaat uit, in 2012 een tweede album en in maart 2015 kwam zijn meest recente plaat We Are The Reckoning uit. Het album bevat opzwepende en vrolijke, maar ook zachte en lieve nummers. Eenmaal ingelezen in wat meer informatie over de plaat, bleek dat Katz aanvankelijk vijftig tracks had om uit te kiezen, waarvan er uiteindelijk elf overbleven voor dit album.

Hoewel Peter Katz nog niet doorgebroken is, zou je dat aan het geluid op zijn album niet verwachten. De tracks op We Are The Reckoning zijn stuk voor stuk popnummers die goed in elkaar zitten en aanslaan, zoals ‘When The Day Is Done’ en ‘Driving a Dream’. De melodieën zijn vrolijk, de teksten niet al te complex en makkelijk mee te zingen. Toch bevat de plaat ook hele mooie nummers, zoals ‘Beacon’ en ‘Lay It On Me’, met de tekst I would rather take your pain / than to watch you hurting. Bovendien zijn er ook nummers waarin beide soorten worden gecombineerd, bijvoorbeeld ‘No Natural’, dat een pakkende melodie heeft en tevens een mooie tekst: If I could only see it / and believe it / I’d learn to be bold / maybe then I could quietly say / “I’m no natural, but I’m ok.

De sfeer die over het algemeen op het album heerst is rustig en kalm. Dit komt mede door de stem van Katz en de zachte, subtiele instrumentatie - die enigszins typerend is voor singer-songwritermuziek. De eerste song ‘We Are The Reckoning’, gelijknamig aan het album, zo moge duidelijk zijn, leidt deze sfeer meteen in, wat komt door rustige synthesizer- en pianoklanken en een subtiele elektronische beat. Op de rest van het album is wat meer gitaar te horen, maar piano wordt ook vaker gebruikt.

Peter Katz heeft met zijn derde plaat We Are The Reckoning een heerlijke luisterplaat neer weten te zetten. Uit vijftig tracks heeft de singer-songwriter hopelijk de elf mooiste gekozen en deze brengt hij op het album alsof hij een groot artiest is, althans, zo klinkt het. De nummers wisselen af tussen rustig en opzwepend, vrolijk en romantisch, eenvoudig en doordachter. Erg goede combinaties, zo blijkt. We Are The Reckoning is een hele fijne plaat voor de zomer en met zijn derde album zal Peter Katz hopelijk de populariteit verwerven die hij verdient.
Recensent:Vera Vaessen Artiest:Peter Katz Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Twin Peaks - Wild Onion

Twin Peaks - Wild OnionFrontman Cadien Lake van Twin Peaks uit Chicago zou je ook kunnen kennen...