RECENSIE: Mother's Finest - Goody 2 Shoes & The Filthy Beasts

Fnest
2015-03-30 Na twaalf jaar is daar ineens nieuw werk van deze legendarische band. Het laatste studioalbum Meta-Funk'n Physical stamt alweer uit 2003. Opgericht begin jaren '70 in Atlanta, Georgia, en vooral in de tweede helft van de jaren '70 erg populair. The Mothers vonden het genre funkrock uit, vele jaren voor de komst van groepen als The Red Hot Chili Peppers en Living Colour. De meeste mensen zullen Mother's Finest echter kennen van een aantal hits, waaronder ‘Fire’, het geweldige ‘Baby Love’ en ‘Piece Of The Rock’. Deze laatste twee tracks staan op de instant klassieker Another Mother Further uit 1977.

De groep wordt sinds de oprichting aangevoerd door het zangduo Joyce 'Baby Jean' Kennedy en Glenn 'Doc' Murdock, hoewel de complete huidige bezetting eigenlijk nauwelijks veranderd is sinds de hoogtijdagen. De band is in al die jaren weinig vernieuwend geweest, maar wel altijd enorm aanstekelijk en vooral live erg goed. Dat is dan ook meteen de kracht van Mother's Finest, you know what you get. De nummers worden gedragen door een krachtige ritmesectie, aangevuld met de typerende vocalen van Kennedy. Je moet wel houden van haar krachtige uithalen, die steeds op dezelfde manier klinken. Dat is op de nieuwste release Goody 2 Shoes & The Filthy Beasts niet anders.

De knallende opener ‘Angels’ mag er zijn. “Angels falling at your feet, you know you got the power”. Vette drums en bas maken dit een rocker van formaat. Deze lijn wordt voortgezet met ‘Shut Up’, de eerste single van deze plaat, en ‘She Ready’. ‘Cling To The Cross’ steekt muzikaal leuk in elkaar, maar is qua zang weinig boeiend. ‘Tears Of Stone’ is de enige (power)balad van dit album. De gelaagde zanglijnen en stevige gitaren maken het geheel zeker niet zoetsappig. Wat natuurlijk een valkuil kan zijn bij dit soort nummers. ‘I Don’t Mind’ is een stuk minder stevig, maar daardoor juist opvallend en maakt het tot een van de meest verrassende songs van dit nieuwe album.
Helaas slaat de band de plank mis bij ‘Take Control’. De gebruikte samples klinken gedateerd en inspiratieloos, “I love it when you take control” tja... Afsluiter ‘My Badd’ maakt dat weer aardig goed en schiet uit de startblokken als de nieuwste track van Rammstein. Baby Jean laat horen dat ze nog steeds in prima vorm verkeert. Helaas komt het knallende begin niet meer terug verderop in het nummer. De lange live bonustrack ‘Illusion/Satisfaction/Born To Be Wild’, voegt weinig toe aan het album. Je kunt de band beter live gaan bewonderen.

Goody 2 Shoes & The Filthy Beasts is een prima album geworden. Gelukkig zijn er nog steeds groepen van weleer die immer nog goede rockplaten blijven maken en er echt toe doen. Petje af!
Recensent:Ivo van Gool Artiest:Mother's Finest Label:Steamhammer/SPV
Cover Papa Roach - F.E.A.R.