RECENSIE: Sufjan Stevens - Carrie & Lowell

Stevens
2015-04-28 Sufjan Stevens is een singer-songwriter en multi-instrumentalist die geboren werd in Detroit, maar momenteel opereert vanuit Brooklyn, New York. Naast muzikant is Stevens bovendien eigenaar van het platenlabel Asthmatic Kitty. Stevens debuteerde in 2000 met A Sun Came, maar zijn echte doorbraak kwam in 2005 met het album Illinois.

Carrie & Lowell is het zevende reguliere studioalbum van Stevens, die daarnaast ook twee Kerstalbums, een outtakes-plaat en een soundtrack bij een toneelvoorstelling uitbracht. Het album is vernoemd naar Stevens’ moeder en haar echtgenoot. Stevens werd opgevoed door zijn vader en zijn stiefmoeder en zijn moeder zag hij tijdens zijn jeugd maar af en toe. De dood van zijn moeder, die schizofreen en bipolair was en worstelde met drugsgebruik, vormt een belangrijke inspiratie voor de songs op het album.

In tegenstelling tot het rijk georkestreerde Illinois en het elektronische The Age Of Adz is Carrie & Lowell zeer ingetogen en spaarzaam gearrangeerd. Vaak bestaat de instrumentatie uit weinig meer dan een piano en een akoestische gitaar. Dit resulteert echter niet in een kale of afstandelijke plaat. Met minimale middelen weet Stevens een sound neer te zetten waar je in kan wegzakken als in een warm bad. Dit komt vooral door de geweldige liedjes op Carrie & Lowell en Stevens’ mooie, gevoelige stem.

Hoogtepunten te over op Carrie & Lowell en enkelen hiervan noemen doet eigenlijk de anderen tekort, maar vooruit. Eén van de hoogtepunten op het album is ‘All Of Me Wants All Of You’, een nummer dat muzikaal iets meer is aangekleed. Zo menen we een synthesizer, een elektrische gitaar en een hoorn (of een ander blaasinstrument) te ontwaren. Desondanks blijft het allemaal zeer ingetogen en staat alles volledig in dienst van het, geweldige, liedje.

Ander hoogtepunten zijn ‘Should Have Known Better’, ‘Drawn To The Blood’, ‘Fourth Of July’, de titeltrack ‘Carrie & Lowell’ en het prachtige ‘No Shade In The Shadow Of The Cross’. Deze hartverscheurende song is misschien wel de allermooiste op het album.

Sufjan Stevens etaleert op Carrie & Lowell opnieuw zijn enorme talent en hij levert misschien wel de beste plaat uit zijn carrière af. Het moet heel raar lopen wil dit album niet hoog eindigen in de jaarlijstjes.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Sufjan Stevens Label:Asthmatic Kitty Records / Konkurrent
Lavinia Meijer

Lavinia Meijer - VoyageDe Nederlandse harpiste Lavinia Meijer staat bekend om haar onconventionele...