RECENSIE: Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - BA Power

Bassekou
2015-06-05 Twee jaar geleden kwam Bassekou Kouyate & Ngoni Ba met het fantastische album Jama Ko. De muzikant maakte diepe indruk met het bespelen van de Afrikaanse luit, de zogenaamde Ngoni. Als een Jimi Hendrix haalt Kouyate de mooiste tonen uit het instrument. Ba Power is de opvolger van deze plaat. Wederom een project waarop jazz, blues en traditioneel Afrikaanse muziek samen komt.

Het spel op de Ngoni is op deze plaat net wat minder aggressief. Dat maakt het gros van de nummers uitermate geschikt om bij weg te dromen. De Afrikaanse ritmes kabbelen heerlijk voort. Een mooi voorbeeld is de solo op ‘Abe Sumaya’. Indrukwekkend blijft de loepzuivere stem van Amy Sacko die wederom kippenvel veroorzaakt. Deze meer ingetogen aanpak past ook bij de nieuwe tekstuele richting van Kouyate. Op de voorganger reflecteerde hij vooral op de problemen in zijn thuisland Mali, nu zingt hij over grotere levensthema’s. Onder andere vrouwenrechten komen aan bod.

‘Fame Magni’ heeft dankzij de zang van Zoumana Tereta een Arabisch gevoel. Dit komt ook doordat Zoumana op het nummer de luit bespeeld. Het resultaat is prachtig waarbij er ook ruimte is voor een aangenaam stukje elektrisch gitaar.

Met Ba Power leveren Bassekou Kouyate & Ngoni Ba wederom een voortreffelijke plaat af. Het verrassende en rauwe gevoel van voorganger ‘Jama Ko’ is wat naar de achtergrond verdwenen . Ba Power wordt daarentegen gesierd door een hypnotiserende, sprookjesachtige sfeer die de luisteraar ook meevoert.
Met respectabele gastartiesten uit Afrika als Samba Toure, alsmede Robert Plant, drummer Dave Smith heeft Kouyate wederom een imponerende gastlijst. De beste bijdragen komen echter van echtgenote Amy Sacko die op elk nummer waarop ze zingt indruk maakt met haar zuiverheid. Daarmee kan de zangeres aansluiten in een rijtje befaamde voorgangers als Oumou Sangare en Rokia Traore.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Bassekou Kouyate & Ngoni Ba Label:Glitterbeat
Cover Selah Sue - Reason

Selah Sue - ReasonEen fantastische stem, een goede show, een préséance om jaloers op te zijn en...