RECENSIE: Gavin James - Live At Whelans

Gavin James
2015-05-09 De meeste live albums komen van gevestigde artiesten, meestal ter eren van een jubileum en in grote bekende concertzalen. Maar Gavin James doet het eens anders. De 23-jarige Ier brengt na twee EP’s al een live album uit, opgenomen in de pub Whelans in zijn woonplaats Dublin. Live At Whelans is bedoeld als voorloper van zijn “echte” debuutalbum dat nog moet komen en bevat een aantal nummers van zijn eerdere EP’s, een aantal nieuwe liedjes en de cover ‘Book Of Love’. Mede door de steun van Ed Sheeran en de populariteit van de eerste twee singles is de plaat inmiddels zo’n groot internationaal succes dat Live At Whelans best te beschouwen is als debuut. Liefhebbers van James Bay, James Morrison en Ed Sheerans ‘Thinking Out Loud’ zullen Gavin James ook waarderen.

Het fijne aan een live album is dat je direct kunt horen wat iemand in huis heeft, meestal is er minder productie en techniek om achter te schuilen. Gavin James maakt zich nog extra kwetsbaar door alleen op het podium te gaan staan, er zijn geen andere muzikanten die hem begeleiden. Het werkt hem hier alleen maar in het voordeel. De cd opent met luid gejuich van het publiek, waarna Gavin begint te tokkelen op zijn gitaar en met het nummer ‘For You’ begint. Zijn muzikaliteit is goed te horen wanneer hij de zang in zet. Alle noten zijn keurig zuiver en met zijn warme stem raakt hij niet alleen alle hoge noten, maar ook vooral zijn publiek. De nummers op zijn album zijn gevoelig en rustig, maar er zijn ook een aantal meezingers die zorgen voor de nodige afwisseling. ‘Say Hello’ was de eerste single die Gavin in zijn thuisland Ierland uitbracht en is zo’n nummer. Wanneer Gavin James de eerste noten aanslaat zingt het publiek direct ieder woord mee. ‘Say Hello’ werd een hit en werd benoemd tot Irish Song Of The Year 2012.

Gavin is zeer goed in het overbrengen van zijn teksten, de luisteraar leeft vanzelf mee. In zijn eigen nummers zingt Gavin vaak over de lastige kanten van de liefde en bezingt hij vooral onzekerheden en hoop. Gelukkig is de cover ‘Book Of Love’ een stuk positiever over het onderwerp. ‘Book Of Love’ vormt de tweede single van de cd, het origineel is van The Magnetic Fields en komt uit 1999. Gavin covert het liedje, maar behoudt daarin zijn eigen geluid. Het mooie liedje past dan ook keurig tussen de rest van de nummers. Toen de cover door 3FM werd opgepikt, brak Gavin James door in Nederland.

Van de getalenteerde Gavin James zullen we waarschijnlijk nog veel gaan horen. Live At Whelans is een prachtig en eerlijk album dat niet voor niets in steeds meer landen razend populair wordt. Zijn concerten in Nederland waren dan ook binnen enkele minuten uitverkocht. Deze sympathieke Ier is klaar voor het grote succes.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Gavin James Label:Sony Music Entertainment
Cover Applescal - For

Applescal - For Applescal is het pseudoniem voor Pascal Terstappen. Deze Amsterdamse...