RECENSIE: Death Cab for Cutie - Kintsugi

DCFC
2015-07-23 We kennen Death Cab For Cutie als een Amerikaanse middle of the road indie band. De naam is ontleend aan een nummer dat de Bonzo Dog Doo-Dah Band speelde in de film Magical Mystery Tour van The Beatles, in 1967.
Kinsugi is alweer het achtste album van de band die in 1998 debuteerde met Something About Airplanes. Kinsugi verwijst naar Japanse kunst waarbij gebroken aardewerk wordt hersteld, met als filosofische achtergrond dat breuk en herstel onderdeel is van de historie van een object, in plaats van deze te verbergen.

”There is beauty in a failure” zingt Ben Gibbard peinzend op ‘Black Sun’ de eerste single van Kintsugi. De verwijzing naar de scheiding van DCFC’s voorman en zanger, Ben Gibbart, alsmede het vertrek van gitarist en producer (Chris Walla) ligt voor de hand. Het verwerken van deze tegenslagen werkt door op deze met hartepijn doordrenkte plaat. Echter,Gibbart’s melancholie mist het vuur dat deze productie tot een waardige opvolger van het oudere werk had kunnen maken. De meeste composities blijven hangen tussen easy listening en indie pop, en kabbelen door in mid-tempo, uitschieters zijn er nauwelijks. Het is uitgerekend Chris Walla (die op deze plaat nog wel zijn bijdrage heeft geleverd), die met sterk gitaarspel nog wel de nodige scherpte geeft aan een aantal nummers zoals ‘Black Sun’.

Opvallend zijn verder de springerige songs ‘The Ghost of Beverly Drive’ en ‘Good Help (Is Hard To Find)’, waarin meer voor een poppy sound wordt gekozen. Ook de afsluiter ‘Binary Sea’ mag er zijn, niet in de laatste plaats vanwege het mooie piano intro. Al met al kan er niet worden geconcludeerd dat Kinsugi een slechte plaat is geworden, maar wel dat Gibbard veilig voor anker is gaan liggen, in plaats van te kiezen voor het avontuur.
Recensent:Michiel van den Dorpel Artiest:Death Cab for Cutie Label:Atlantic Records
Cover Snoop Dogg - BUSH

Snoop Dogg - BushNa zijn reggae avontuur als Snoop Lion heeft Snoop Dogg zijn “eigen naam”...