RECENSIE: DJ Vadim & Sena - Grow Slow

DJ Vadim
2015-06-22 De van oorsprong Russische DJ Vadim en de Ghanees-Hongaarse zangeres Sena ontmoetten elkaar tien jaar geleden voor het eerst. In 2005 waren ze in Boedapest op een festival toen de muzikale vonk oversloeg.

DJ Vadim combineert hiphop, soul, reggae en elektronica en de zangeres Sena voegt daar naast haar Afrikaanse invloed ook nog eens R&B, neo-soul, reggae en hiphop aan toe. Over Vadim wordt gezegd dat hij een van de weinige artiesten is die binnen de hiphop echt iets nieuws gecreëerd heeft en Sena wordt ook wel vergeleken met Erykah Badu en Lauryn Hill. Het fantastische van dit duo is dat ze naast deze lyrische beschrijving samen ook nog eens een typisch voorbeeld vormen van de uitdrukking “Het geheel is meer dan de delen.”

Het album Grow Slow heeft na hun ontmoeting tien jaar kunnen rijpen. En in die tien jaar is het kleine zaadje inderdaad rustig uitgegroeid tot een mooie plant. De mix van stijlen die zowel bij Vadim als Sena van oorsprong aanwezig is, zorgt voor een heel fris en funky geluid. Het klinkt nergens gekunsteld, maar vormt gewoon een organisch geheel. Wat vooral opvalt is het plezier wat in de stem van de zangeres te horen is. Er moet echt met heel veel positivisme aan deze plaat gewerkt zijn.

De single ‘Work Hard, Play Hard’ doet ergens ook wel denken aan het oude werk van Guru met Jazzmatazz. Destijds waren de Jazzmatazz albums ook een perfecte mix van stijlen, aangedragen door de gastartiesten. Op Grow Slow is slechts een gastartiest te vinden en dan ook pas op het laatste nummer. En om nog maar eens een positief aspect te benadrukken, die gastartiesten worden ook nergens gemist.

Vadim en Sena brengen een fris en funky album waar het plezier van af straalt. Het moet en genot zijn om deze twee artiesten samen te zien stralen op een festival en het is te hopen dat er dan net zulke mooie ontmoetingen ontstaan als destijds in Boedapest.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:DJ Vadim & Sena Label:BBE Music
Cover Bonfire - Glorious

Bonfire - GloriousOude wijn in nieuwe zakken, het is iets waar veel acts die de weg kwijt zijn,...