RECENSIE: Lucky Thompson & Barney Wilen - Four Brothers

Four Brothers
2015-06-26 Four Brothers is een bijna twee uur durende plaat die zijn sound leent van de track ‘Four Brothers’ van Jimmy Giuffre. Hiermee wordt bedoeld dat er meerdere saxofonisten over elkaar heen spelen. Dit muziekstuk is eind jaren ’50 gemaakt. Dat klinkt als heel lang geleden, maar voor de saxofonisten van dit album was het aardig modern. Deze cd is namelijk een opname van een concert in Hamburg in 1960. Er staan vier legendarische saxofonisten op de plaat die het geheel opvullen: de Amerikaanse Lucky Thompson, de Zwitserse Barney Wilen, de Duitse Helmut Brandt en de Deense Bent Jædig.

Die vier ‘broers’ bespelen bijna het gehele spectrum van de jazz. Van bebop tot progressief. Bij het beluisteren van het materiaal hoor je dat het echt bestemd is voor jazzliefhebbers. Muzikaal is het enorm interessant. De motieven op nummers als ‘This Here’ en ‘Easy’ zijn herkenbaar en diep tegelijkertijd. De begeleiding is strak en varieert subtiel. Ook de diversiteit in jazzstijlen geeft het een toegankelijke tint. Wanneer je toe bent gekomen aan de prachtige afsluiter ‘Einsames Mädchen Am Meer’ is er zo twee uur voorbij gegaan. Perfect om bij weg te luieren.

Four Brothers is weinig nieuws voor zowel muziekliefhebbers als jazzfans. Het is een uitstekende plaat, maar de uitgave ervan is niet goed getimed. Het werk is puur voor liefhebbers en er zijn geen recente ontwikkelingen of gebeurtenissen waarom het nu pas wordt verkocht. Er is werkelijk geen reden waarom het niet in de jaren ’60 uitgebracht kon worden. Er moet wel gezegd worden dat alle nummers prima zijn opgenomen. Je zou een leek kunnen wijsmaken dat dit een nieuwe groep getalenteerde saxofonisten is. Kortom er is weinig mis aan de muziek zelf, maar het valt te betwijfelen of dit een jazzrevival zal opleveren.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Lucky Thompson & Barney Wilen Label:Painted Dog Records
Cover Ruud Fieten - In Orbit

Ruud Fieten - In OrbitDe creatieve geest van Ruud Fieten liet zich niet tegen houden door enkele...