RECENSIE: Dunkelbunt - Mountain Jumper

Dunkelbunt
2015-07-25 Iedereen die weleens een Balkanfeest bezocht heeft is bekend met de vrolijke deuntjes van Dunkelbunt. De Duitser is een DJ en bandleider die menig feestje gebouwd heeft met zijn mix van balkan, dance en folkmuziek. Hij sluit daarmee naadloos aan bij mannen als Shantel en Parov Stelar. Hoewel hij net zo lang in het vak zit als beide heren lijkt Dunkelbunt nooit het succes van zijn genregenoten gehaald te hebben. Mountain Jumper is het negende album van Dunkelbunt. Een plaat waarop het Balkan pallet wordt uitgebreid met funk, swing en popklanken.

Dat zorgt voor een plaat met afwisselende kwaliteit. De jazzy trompet solo tijdens ‘The River’ voelt heerlijk aan, het refrein dat geschoold is op een pop-funk ritme weet zich echter absoluut niet te onderscheiden van het gemiddelde nummer binnen de huidige pop charts. Met het psychedelische ‘N.D.W.’ gooit Dunkelbunt er nog een schepje bovenop. De gastzangeressen hebben een zeer gemiddeld stemgeluid en de stemmen die tegen elkaar in zingen boeien geen moment.

Dunkelbunt is het type muzikant dat het van de dansvloerkrakers moet hebben. Sommige momenten hoor je dat op ‘Mountain Jumper’. Als er een Klezmer solo gespeeld wordt of Arabische klanken samengaan met een goede elektronische beat, zoals bij ‘Ich Grill Mit Dir Die Abondsonne’, dan zie de bezwete dansvloer al voor je. Dunkelbunt lijkt voor Mountain Jumper echter een hogere ambitie gehad te hebben. De ritmes flirten regelmatig met de funk, soul en pop. Binnen deze genres weet hij echter geen hoge kwaliteit te behalen. Terwijl sommige balkan ritmes je zeker mee voeren, kom er te vaak een voorspelbaar stukje muziek voor in de plaats. Daarmee is Mountain Jumper wederom niet de plaat die Dunkelbunt dezelfde status geeft als muzikale vrienden Shantel en Parov Stelar.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Dunkelbunt Label:Painted Dog Records
Cover Rusty Apollo - Oh Yeah

Rusty Apollo - Oh Yeah!Enkele oudgedienden van de Nederlandse blues- en rockscene komen onder de...