RECENSIE: Ciara - Jackie

Ciara
2015-06-09 De Amerikaanse R&B-zangeres Ciara, in Nederland nog steeds het meest bekend voor haar eerste singles ‘1, 2 Step’ en ‘Lose Control’, is in haar thuisland al jaren één van de meest gerespecteerde R&B-zangeressen. Zonder grote hits stond haar vorige album Ciara een flink aantal weken bovenaan de charts. Na dit succes en een aantal roerige jaren is ze terug met haar zesde langspeler Jackie, een album dat overloopt van het zelfvertrouwen en een verfrissend klassiek geluid nieuw leven in weet te blazen.

Vooral zelfvertrouwen en emancipatie zijn belangrijke thema’s op Jackie, naar verluidt geïnspireerd door de naamdrager van de albumtitel, Ciara’s moeder Jackie Harris. Na vorig jaar een baby te hebben gekregen met rapper Future en kort daarna haar relatie met diezelfde Future beëindigde, moest ze als alleenstaande moeder logischerwijs flink op haar eigen moeder bouwen. In plaats van een album vol te pennen over haar liefdesverdriet koos ze er dus voor elf power-anthems te schrijven. Een dappere en onconventionele keuze.

Wat meteen duidelijk wordt is hoe serieus Ciara haar eigen missie heeft genomen. Opener ‘Jackie (B.M.F.)’ smijt het hele thema in één klap op tafel. Het eerste couplet verhaalt over de kracht van haar moeder en even lijkt het een ode te worden, tot het script wordt omgegooid en de beat erin komt. De gevoelige tekst wordt ingewisseld voor statements als ”Imagine delivering a 9 pound 10 ounce baby / I'm a bad motherfucker” en voordat je denkt dat je hier de dansvloer mee kunt vullen wordt er weer een zwier aan de hendel gegeven en verandert het nummer in een sneer naar critici en concurrenten. Conceptueel een bijzonder nummer, al is er iets te veel in gestopt om echt lekker in het gehoor te liggen.

De overige tien nummers zetten de thema’s van ‘Jackie (B.M.F.)’ nog eens fijntjes uit elkaar. Eerste single ‘I Bet’ is een lichte sneer naar haar ex-verloofde, ‘That’s How I’m Feelin’ is een clubknaller van de bovenste plank, zij het met lichtelijk overbodige bijdrages van Pitbull en Missy Elliott. Alle nummers variëren van clubtracks tot liefdesliedjes, stijlen die voor een ervaren zangeres als Ciara geen enkel probleem zijn. De kwaliteitslijn op Jackie blijft overal bijzonder hoog, zonder dat er direct nummers boven uitsteken.

Dat is dan ook het enige minpuntje aan Jackie, het is een goed album in een genre dat eigenlijk meer draait op hits. Wat natuurlijk ook duidelijk maakt waarom Ciara aan het begin van deze recensie werd betiteld als één van de meest gerespecteerde zangeressen, niet één van de grootste sterren. Indrukwekkend van begin tot eind, een album dat meer verdient dan de schaduw van de top veertig.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Ciara Label:Sony Music
Cover De Skaggerz - Tussendoortje

De Skaggerz - Tussendoortje De Skaggerz zijn gedreven. Ruim een half jaar na het verschijnen van hun...