RECENSIE: Heidevolk - Velua

Heidevolk
2015-06-04 Bij het aanschouwen van het artwork van Velua, de nieuwste plaat van Heidevolk weet je al dat de band met 1-0 voorstaat. De fraaie tekeningen en mooie foto’s met als klap op de vuurpijl de barbaarse bandfoto aan een grote stamtafel zijn prachtig om te zien. Hierdoor weet je eigenlijk al dat Heidevolk ook op haar vijfde album het concept niet heeft veranderd en worden we dus weer getrakteerd op een uurtje stoere folkmetal, geïnspireerd door de aloude mythen. Ditmaal staat de Veluwe centraal in de teksten.

Ondanks dat we in de persoon van Lars Nachtbraecker (Lars Vogel) met een nieuwe zanger te maken hebben is het bandgeluid niet veranderd. De donkerbruine gelaagde zang van Nachtbraecker en tweede zanger Mark Splintervuyscht (die onlangs na twaalf jaar de band verliet) zijn een lust voor het oor en maken de luisteraar vrolijk. Het is daarbij grappig om te horen dat de heren de teksten zeer netjes uitspreken zodat de verhalen over jagen, drankgelagen, dwaallichten en witte wieven goed verstaanbaar zijn. Nederlandstalig, maar dan net even anders.

Naast de noeste riffs horen we gedurende het hele album regelmatig divers strijkwerk langskomen. Het is een prima melodieuze toevoeging aan de zware muziek.

Het is prettig dat de heren regelmatig het tempo zo nu en dan flink opvoeren en niet blijven hangen in loodzware dreintempo`s. Opener ‘Winter Woede’ en ‘Herboren In Vlammen’ zijn een paar van die lekkere vlotte nummers en in het eerstgenoemde nummer mogen we zelfs een voorzichtige grunt verwelkomen. Ook het vioolintermezzo in dit nummer is prachtig.

Het meest opvallend is het afwisselende titelnummer ‘Velua’. Wat een prachtlied is dit. Het zou het perfecte volkslied voor Gelderland kunnen zijn.

Een ander hoogtepunt is het epische ‘Richting The Wievenbelter’ dat akoestisch begint en eindigt, maar ook gedurende het lied soms even lekker gas terugneemt. Eigenlijk zijn alle liederen heerlijk om naar te luisteren. Zwakke songs komen op Velua niet voor.

De digipack uitvoering bevat in de vorm van het Engelstalige ‘Vinland’ een bonustrack. Daarnaast staan er als extra tracks ook nog eens drie covers op de plaat. De coverkeuze is opvallend want wie zou verwachten dat Heidevolk ‘In The Dutch Mountains’ (Nits) en ‘Rebel Yell’(Billy Idol) op zou nemen. Door de totaal andere uitvoering komen ze er nog heel goed mee weg ook. De Led zeppelin Cover ‘Immigrant Song’ is wat meer uitgekauwd en derhalve ook in de uitvoering van Heidevolk wat minder opvallend.

De ode aan de Veluwe in de vorm van Velua is er een waar de liefde voor deze streek vanaf druipt. Gedragen door prachtige metalhymnen krijgt Nederlands fraaiste bosgebied er een extra dimensie bij. Wandelen over de Ermelose heide, het Kootwijker zand of het Planken Wambuis zal dankzij deze unieke band nooit meer hetzelfde zijn.
Recensent:Jan Didden Artiest:Heidevolk Label:Napalm Records
Cover The Story So Far - The Story So Far

The Story So Far - The Story So Far The Story So Far is terug! Na twee albums en een akoestisch uitstapje heeft...