RECENSIE: Morglbl - Tea Time For Punks

Moglbl
2015-09-16 Allereerst, hoe verzin je zo een naam en hoe spreek je het uit? We hebben het hier over Mörglbl, een Franse instrumentale band die al net zulke muziek maakt als de naam van de band doet vermoeden. Het drietal houdt zich al achttien jaar en zes albums lang bezig met een mix van progrock, jazz en hardrock. Een soort fusion zeg maar.

Ook op haar zesde plaat Tea Time For Pünks laat Mörglbl zich niet vastketenen aan een genre en doet gewoon waar het zin in heeft. Als je de muziek al ergens mee kunt vergelijken dan is het met de absurde genialiteit van Frank Zappa en wat betreft het gitaarwerk zijn de Fransen schatplichtig aan, hoe kan het ook anders, Steve Vai. Aan de andere kant hebben de drie heren blijkbaar ook een boontje voor Motörhead, getuige de umlaut in de bandnaam en de titel van het album. Sterker nog in ‘Mariachi’s Burger’ brullen de heren luidkeels ”The ace of spades” als hommage aan Lemmy, al heeft de muziek van Mörglbl verder niets van doen met Motörhead.

Een belangrijk onderdeel binnen de muziek van Mörglbl is humor. Als je naar het artwork kijkt zie je de drie heren, Cristophe, Aurel en Ivan, gefotoshopt op de lichamen van drie dames. Lachen, zeker als je daarnaast songtitels verzint als ‘God Shaved The Queen’ of ‘Untoon That Guitar’. Of wat te denken van de geluiden van een Amsterdamse markt in een song met de heel Nederlandse titel ‘Rood’, al heeft dat gelukkig verder niets te maken met dat overbekende nummer.

Achter al die grollen zit echter een gedegen muzikaal concept en bovenal een muzikaal vakmanschap waar je U tegen zegt. Het briljante gitaarwerk van Christophe Godin is zonder meer vergelijkbaar met dat van Steve Vai en een natte droom voor elke fretboard-fetisjist. Hij trekt het volledige arsenaal uit de kast, maar ook drummer Aurelian Ouzoulias en bassist Ivan Rougny doen meer dan alleen begeleiden. Zij zijn met hun subtiele jazzy spel een meerwaarde voor de muziek. Alleen, het blijft verdomd lastig om een uur lang te boeien met alleen instrumentale muziek. Daarom zijn die vreemde muzikale omwentelingen in‘Trere Ball’ en ‘God Shaved The Queen’ zo verfrissend, en ook de malle grapjes zoals in het eerder genoemde ‘Mariachi’s Burger’ en ‘Trere Ball’ waarin in Frank Zappa-stijl verwante spoken word stukjes voorkomen. Daarom ook is Tea Time For Pünks, dat door de wisselingen in dynamiek en heldere productie nooit echt saai wordt, vooral een plaat voor een select publiek.
Recensent:Jan Didden Artiest:Morglbl Label:Hard Life Promotion
Cover Hardcore Superstar - HCSS

Hardcore Superstar - HCSSTegenwoordig is het gemakkelijk om je als band te verliezen in alle genres en...