RECENSIE: Simon Love - It Seemed Like A Good Idea At The Time

Simon Love
2015-08-26 De songtitels liegen er niet om op de debuutplaat van Simon Love. ‘My Dick’ en ‘Motherfuckers’ doen je niet meteen vermoeden dat dit album – net als zoveel andere albums – om de liefde draait. Zoetsappig pakt de Brit het echter niet aan. Simon Love zat eerder in een band die toevalligerwijs The Loves heet. Nu heeft hij en soloplaat gemaakt met grappig klinkende liedjes over de liefde, seks en verlangens. Of die aanpak werkelijk zo fris is blijft ergens in het midden. De joligheid schiet meerdere malen net iets te ver door, waardoor het geheel een beetje flauw wordt.

Op ‘**** (Is A Dirty Word)’ wordt de eerste grap al ingezet, de sterretjes staan voor love. Met dit eerste nummer wordt een duidelijke toon neergezet die het hele album wordt vastgehouden. Snelle songs met humoristische lyrics, energieke melodietjes en gitaargepingel vliegen je om de oren. Het is lastig om niet vrolijk te worden van deze aanpak. Dit werkt vooral op de eerste vijf nummers. Maar die vrolijkheid is niet eindeloos. Een gros van de nummers blijft onder de drie minuten en vooral bij deze nummers is de vlotte aanpak evident. Bij een aantal langere nummers wordt het geduld wat meer op de proef gesteld, ‘Wowie Zowie’ is hier een voorbeeld van.

Je moet Simon Love nageven dat het een aardige poging is om een uitgemolken thema als de liefde op deze manier te gebruiken om een album te schrijven. Ergens werkt die aanpak, maar niet voor een heel album lang. Ergens lijkt Simon Love last te hebben van een identiteitscrisis. Wil hij nu gewoon grappige liedjes schrijven over de liefde of liever grofgebekt te werk gaan en daarmee laten ziet dat hij toch wel een stoere jongen is? Op die vraag is na het luisteren It Seemed Like a Good Idea At The Time geen eenduidig antwoord te vinden, maar een verspilling van je tijd is dit album ook absoluut niet. De volgende keer mag het alleen wel iets gevarieerder.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Simon Love Label:Fortuna Pop!
Cover Autobahn - Dissemble

Autobahn - DissembleIn de filmklassieker The Big Lebowski stuit de hoofdpersoon The Dude op een...