RECENSIE: BJ`s Wild Verband - Later

BJ
2015-08-28 Het is een regelmatig terugkerend fenomeen: een muzikant die na een succesvol eerste album te snel met een opvolger komt en enkele maanden later doodleuk verkondigt ontevreden te zijn over de kwaliteit ervan. Dikwijls blijkt dan later dat de grote druk van een platenmaatschappij één van de hoofdoorzaken was. Gevolg: album vroegtijdig in de uitverkoop, een gedesillusioneerde artiest en teleurgestelde fans. Gelukkig is er nog altijd een categorie die zich niets aantrekt van dat alles, jarenlang een eigen koers vaart en volledig wars is van muzikale concessies. De eigenzinnige BJ Baartmans behoort met zijn BJ’s Wild Verband tot een ambachtelijke groep van Nederlandse muzikanten die veel nadruk legt op sterke arrangementen en teksten waarin na iedere draaibeurt weer iets nieuws en iets moois ontdekt kan worden. Het is bovendien een trio dat zich helemaal niet druk maakt over verkoopaantallen maar dat het speelplezier overduidelijk boven alles verkiest.

Op Later staat een tiental eigen composities van Baartmans waarin de kalmte bijna tastbaar wordt. Met ontspannen, maar met veel gevoel uitgevoerde, blues, soul en country laat de zanger/gitarist zich met zijn doorleefde, ietwat hese stemgeluid begeleiden door drummer Sjoerd van Bommel en toetsenist Mike Roelofs die elkaar feilloos blijken aan te voelen en waarmee regelmatig kan worden uitgewaaierd zonder dat ook maar iemand het spoor bijster raakt. In de ingetogen titeltrack slagen ze er in om binnen drie minuten een compleet liedje met kop en staart en catchy refreintje te produceren maar voor een avontuurlijke, negen minuten durende slowblues in ‘Gitaar!’ kun je blijkbaar eveneens bij de heren aankloppen. De Nederlandse taal blijkt bovendien nergens een belemmerende factor te zijn, in tegendeel zelfs. Je moet er simpelweg goed mee omgaan en dat is nu precies dat waarin deze band zich weet te onderscheiden.

Mocht het album ooit nog eens ergens over de grens terecht komen dan is er eventueel een Engelstalige variant beschikbaar die via de digitale weg kan worden verkregen. Want hoewel BJ’s Wild Verband zich nergens laat verleiden tot een commerciële knieval, is het natuurlijk wel zo prettig dat met Later zoveel mogelijk luisteraars worden bereikt.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:BJ`s Wild Verband Label:Continental Record Services
Cover Todd Tobias - Tristes Tropiques

Todd Tobias - Tristes TropiquesDe gemiddelde luisteraar van alternatieve muziek heeft vast wel eens gehoord...