RECENSIE: Daniel Meade - Keep Right Away

Meade
2015-08-25 Daniel Meade is nog geen bekende naam binnen het Americana genre. In Nederland konden we de Schot reeds in het voorprogramma van Diana Jones bewonderen. Enkele muzikanten van de Old Crow Medicine Show zagen echter potentie in de singer-songwriter en begeleiden hem op het debuutalbum Keep Right Away. Daarnaast horen we ook Diana Jones zelf, muzikanten uit BR5-49 en de band van Justin Townes Earle terug.

De stempel van de Old Crow Medicine Show is duidelijk gedrukt op Keep Right Away. ‘Long Gone Wrong’ is een typisch nummer van het gezelschap. Tijdens het lied overheerst het gevoel van country gekte. Dit wordt gedragen door een razendsnelle mondharmonica. De stem van Meade valt in het bijzonder op. Hij heeft een krachtige, ruwe en soulvolle klank. Daarnaast zijn ook ‘Livin’ On Tootsie Time’ en ‘Gimme A Draw’ vrolijke nummers uit de schoot van de Old Crow Medicine Show.

De kracht van dit debuutalbum ligt echter ook in de momenten dat Daniel Meade het genre verbreedt. Een stuk intiemer is ‘Sometimes A Fool’s The Last To Know’. Het nummer is een zeer langzaam walsje aangevuld met mooi vioolwerk. Hier klinkt de inspiratie van Justin Townes Earle duidelijk door. De stem van Daniel Meade krijgt meer gelegenheid om op de voorgrond te treden. ‘Mexico’ is, met fraai accordeonspel, een gevoelig en langzaam nummer. Het melancholisch gevoel slaat over wanneer Meade zingt over voorbije tijden.

Na een enkele luisterbeurt is het duidelijk waarom de geroutineerde mannen van de Old Crow Medicine Show zo veel potentie zagen in Daniel Meade. Met Keep Right Away levert hij een debuutalbum af waarmee het raar moet lopen als hij zichzelf er niet in een klap mee vestigt. Op prachtige wijze balanceert hij de vrolijke dansritmes van de Old Crow Medicine Show met de subtielere Americana van de klassiek geschoolde singer-songwriters.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Daniel Meade Label:Top Records
Cover Rod Picott - Fortune

Rod Picott - FortuneGoed vijftien jaar geleden zegde Rod Picott zijn baan als stukadoor vaarwel...