RECENSIE: The Spook School - Try To Be Hopeful

Spook School
2015-10-07 Prettig bandje dit The Spook School. Lekker rammelende sound, prettig uptempo en bovendien, mede door de afwisselende mannelijke en vrouwelijke vocalen, een zekere verslavende factor. Vlak uiteraard ook het prachtige Schotse accent niet uit, dat doet een hoop. Het uit Edingburgh afkomstige viertal heeft met Try To Be Hopefuleen aanzienlijke stap vooruit weten te zetten ten aanzien van hun debuutalbum Dress Up uit 2013. Afgezien van de ontwikkeling die zangeres Anna Cory, die er in het verleden nog wel eens naast zat, heeft doorgemaakt zit het hem ook in de afwisseling in de liedjes. Alles is gewoon net even iets beter dan voorheen.

Invloeden van het eerste uur als The Buzzcocks zijn gelukkig nog steeds terug te horen op Try to be hopeful. Opener ‘Burn Masculinity’ borduurt voort op waar men in 2013 is gebleven, zij het qua songwriting en productie velen malen beter. Toch, anno 2015, kunnen we iets meer denken richting landgenoten Belle And Sebastian of het Amerikaanse The Magic Numbers en wat minder richting de Ramones. De prachtige harmonieën in de refreinen van nummers als ‘Friday Night’, ‘August 17th’ en vooral afsluiter (en hoogtepunt) ‘Try To be Hopeful’ maken heel erg nieuwsgierig naar wat er in de toekomst nog meer in het vat zit voor deze club.

Ook de speelse manier waarop de band zaken als seksisme, homoseksualiteit en andere queer-related issuesaansnijden draagt bij aan de charme van de groep. Het is een verademing om in een tijd waar dat soort zaken veel en veel te serieus genomen worden, het op een ontspannen manier tot je te krijgen. De op het oor liefelijke liedjes zijn een prettig bad voor de goudeerlijke en tegelijk (tragi)komische onderwerpen die er besproken worden. Als The Spook School zich met zulke grote stappen weet door te ontwikkelen is het best een realistische uitspraak dat een hoop mensen daar op een mooie dag nog veel plezier aan kunnen beleven.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:The Spook School Label:Fortuna Pop!
Cover Deaf Wish - Pain

Deaf Wish - Pain ”Keep it loud and simple” . Als dat geen prettig uitgangspunt is voor een...