RECENSIE: Jerusalem In My Heart - If He Dies, If If If If If If

JIMH
2015-09-21 Muziek en beeld zijn in het geval van Jerusalem In My Heart niet los van elkaar te beleven. Live komt dat het beste tot uitdrukking, maar ook op het nieuwe album If He Dies, If If If If If If geven beelden context aan de muziek, en andersom. De achterkant van de hoes is een door Charles­André Coderre bewerkte foto, waarop drie rennende jongens tezien zijn. Enkele regels tekst verschaffen duidelijkheid: “Original rear cover photograph by Trevor Hogan, taken on 16 July 2014, during another Israeli offensive on Gaza, seconds before Ahed, Ismail, Mohammad and Zakaria Bakr were killed by Israeli Navy shelling while playing on an empty beach...” De roots van de in Libanon geboren Radwan Ghazi Moumneh (het muzikale brein) spelen onmiskenbaar een rol in het werk van de formatie.

Uit Moumnehs muziek spreekt eenzelfde soort teleurstelling, boosheid en onbegrip als uit de begeleidende regels bij de foto. De in Montréal gevestigde muzikant mixt de klanken van de muziek van zijn jeugd met Westerse invloeden. Waar dit bij de eveneens uit Libanon afkomstige Ibrahim Maalouf heeft geresulteerd in spetterende melodieën, staan bij Jerusalem In My Heart vaak complexe structuren en wringende ritmes centraal. Moumnehs voorliefde voor abstracte elektronica ligt hieraan ten grondslag.

In ‘A Granular Buzuk’ leunen de klanken van de buzuk (een traditioneel snaarinstrument) op een basis van nerveuze elektronica. Het is één van de nummers die niet per se mooi klinken, maar bedoeld of onbedoeld overeenkomsten vertonen met de situatie in het Midden-Oosten. Delen van het album zijn opgenomen in Beiroet, de hoofdstad van Libanon, een land dat momenteel moet zien om te gaan met meer dan een miljoen Syrische vluchtelingen op een bevolking van ongeveer vier miljoen mensen. Chaos is het resultaat, wat ook terug te horen is in een nummer als ‘7ebr El 3oyoun’.

Dat neemt niet weg dat Jerusalem In My Heart ook een project is waar schoonheid te halen valt. ‘Ta3mani; Ta3meitu’ herbergt geen gekkigheden, en is daarentegen bezwerend. De samenwerking met Suuns (ze brachten eerder dit jaar gezamenlijk een album uit) krijgt een vervolg in ‘Lau Ridyou Bil Hijaz?’. Drummer Liam O’Neill leverde een rustige beat, die ervoor zorgt dat het even iets minder druk is tussen al het nieuws dat je als luisteraar voorgeschoteld krijgt. De diversiteit maakt dat Jerusalem In My Heart een project blijft om in de gaten te houden.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Jerusalem In My Heart Label:Constellation
Cover Agusa - Agusa 2

Agusa - Agusa 2Voor het soort instrumentale progressieve rock dat Agusa (vernoemd naar een...