RECENSIE: Fujita Masayoshi - Apologues

Fujita
2015-10-02 Apologues is de opvolger van het in 2013 uitgekomen Stories, waarop Masayoshi Fujita wederom allerlei klanken uit zijn vibrafoon tovert. Dit instrument vormt – net als op zijn vorige plaat – de rode draad in het geheel. Een vibrafoon lijkt op een xylofoon, al zijn de toetsen bij dit instrument van metaal in plaats van hout. Op Apologues wordt de Japanse vibrafonist bijgestaan door Hoshiko Yamane op de viool, Arturo Martínez Steele op de cello, Yoko Ozawa op de klarinet,Mio Suzuki op de fluit,Tomonobu Odai op de Franse hoorn, Motomitsu Maehara op de accordeon en Masaya Hijikata op de drums. Een hele verzameling aan instrumenten dus, maar de vibrafoon blijft altijd het middelpunt.

De muziek van Fujita heeft een hoog improvisatorisch karakter, melodieën worden afgewisseld met stiltes en zowel langgerekte als herhalende klanken. Opener ‘Tears of Unicorn’ bevat de typische vibrafoon-klanken die worden ondersteund door de strijkinstrumenten. Het levert een mooi geheel met een droevige tint op. Het echoënde karakter van dit nummer wordt ook op de rest van het album doorgevoerd. Apologues krijgt zodoende een spirituele inslag, de muziek is zeer rustgevend. De luisteraar moet daar van kunnen houden, want de nummers lijken allemaal vrij veel op elkaar. De vibrafoon is geen instrument waar veel variatie uit komt, in ieder geval niet op dit album. De ondersteuning van andere instrumenten is daardoor een noodzakelijke keuze.

Qua karakter en tempo doet Fujita’s muziek soms aan Nils Frahm denken, al is het geheel wat minder gevarieerd en meeslepend. De details van de verschillende instrumenten drukken het kille karakter van de vibrafoon wat naar de achtergrond, maar door de prominente aanwezigheid van Fujita’s slaginstrument kan niet worden verholpen dat het hele album wat afstandelijk blijft. Het gebrek aan tempo en afwisseling zorgen naast het rustgevende karakter ook voor een wat vermoeiende luisterervaring. De speelduur van het album blijft gelukkig aan de korte kant, waardoor de echte saaiheid uitblijft.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Fujita Masayoshi Label:Erased Tapes Records / Konkurrent
Cover Mike Krol - Turkey

Mike Krol - Turkey Mike Krol is een echte rocker. Zijn nieuwe EP Turkey staat vol met...