RECENSIE: Butcher Babies - Take It Like A Man

Butcher Babies
2015-11-11 Hoewel Butcher Babies een band is waarbij het op de eerste plaats toch echt om de muziek draait, leidt het fraaie voorkomen van de beide zangeressen flink af. Niet dat dit erg is, maar de dames hebben veel vocale kwaliteiten en hoeven het echt niet van alleen hun fraaie rondingen te hebben om op te vallen. De muziek op Take It Like A Man doet het werk wel. Het artwork bij deze tweede plaat van het vijftal laat een wat gekleder beeld van de band zien, maar op het podium gaan de dames nog geregeld “gekleed” in stukjes tape en strategisch kapot gescheurde lingerie.

Maar laten we ons proberen te concentreren op de muziek op de tweede schijf van de band uit Los Angeles, die behalve uit Heidi Sheperd en Carla Harvey ook uit gitarist Henry Flury, bassist Jason Klein en drummer Chrissy Warner bestaat. Op Take It Like A Man zet Butcher Babies de stijl van voorganger Goliath gewoon door. Het betekent dat de verrassing van de mix van dubbele vocalen en niet al te opzienbarende metal er wel een beetje vanaf is. Net als op het debuutalbum is het duidelijk dat bands als Kittie en, Otep (vooral in de gesproken stukjes) voor de belangrijkste invloeden zorgen. De dames schreeuwen en krijsen uit volle borst(en), maar het werkt ook nu weer bijzonder aanstekelijk.

Wanneer de dames hun normale stem gebruiken blijkt dat ze ook nog behoorlijk goed kunnen zingen, zoals hoorbaar is in de cleane stukjes in ‘Dead Man Walking’ dat toch al een van de hoogtepunten is van het album. Ook het vlotte en stuwende ‘Never Go back’ bevat beide elementen en zou ook zomaar de hitparade kunnen beklimmen. Helemaal clean zingen doen de dames in de droeve ballad ‘Thrown Away’ dat bloedcommercieel klinkt en wel wat aan het werk op de laatste schijf van In This Moment doet denken. Het zou de band zeker geen windeieren leggen wanneer ze in de toekomst meer van dit soort songs zouden afleveren.

Een lekker plaatje dat is Take It Like A Man zeer zeker en de wisselwerking tussen de intense en rauwe songs en het meer commerciële werk zou de band best eens een doorbraak kunnen opleveren. Het imago van de band, dat alle fatsoensrakkers in de Verenigde Staten in de hoogste bomen jaagt, zou de populariteit nog een extra duwtje kunnen geven.
Recensent:Jan Didden Artiest:Butcher Babies Label:Century Media
Cover Enabler - Fail To Feel Save

Enabler - Fail To Feel SaveOm je als moderne hardcoreband op grotere schaal te onderscheiden moet je...