RECENSIE: Caravan Palace -

Caravan Palace
2015-11-15 <|°_°|> (voor het gemak Robot) is het derde album van de zevenkoppige band Caravan Palace. De muziek van het Franse collectief laat zich niet gemakkelijk definiëren, vooral niet op de nieuwste plaat. Ze zijn sterk beïnvloed door electroswing (denk hierbij aan Parov Stelar) die op zijn beurt weer zijn oorsprong bij de Jazz kent. Op de eerste twee albums was deze electroswing nog prominenter aanwezig dan op Robot. De nieuwste plaat probeert deze stijl nog verder uit te bouwen, maar voegt er op zijn beurt nog meer elementen aan toe die uiteenlopen van house tot jive. Een waarschuwing: stilzitten zal moeilijk zijn bij het luisteren van deze swingende plaat.

Openingstrack ‘Lone Digger’ is tevens de eerste single van de plaat. Het is een uiterst vrolijk en energiek nummer met de herkenbare jazzinvloeden. Caravan Palace schuwt het niet om het op sommige nummers iets ingetogener te houden, waardoor een paar rustmomentjes worden gecreëerd. Die rustmomentjes zijn zeer welkom, want ondanks dat de speelduur van de plaat slechts een dik half uur telt, ligt het tempo hoog. Caravan Palace weet qua tempo een goed gebalanceerd geheel neer te zetten.

‘Wonderland’ is een hoogtepunt met zijn verscheurde trompetten, hyperactieve melodie en vervormde stemmen die allemaal weelderig door elkaar schieten. Ook ‘Tattoos’ zal de drang om te dansen doen aanwakkeren. Synergie en energie zijn twee belangrijke aspecten op Robot. Het levert een zeer aangename plaat op, die op de tweede helft misschien een paar keer in herhaling valt. De vervormde stem keert net iets te vaak terug en ook de trompet wordt net iets te vaak gerecycled.

Met ‘Human Leather Shoes For Crocodile Dandies’ brengt Caravan Palace op het einde nog een nummer dat muzikaal redelijk ver van de andere nummers af staat. Het is een welkome afwisseling en laat horen dat de Franse band daadwerkelijk in staat is de invloeden van jazz te ontleden en op een andere manier weer in elkaar te zetten. Dat ze dit trucje dan weer niet vaker toepassen is jammer, want dan hadden ze zich echt van het gros andere bands kunnen onderscheiden.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Caravan Palace Label:TCBYML
Cover Leeways - Tales Of A Madman

Leeways - Tales Of A MadmanHet is altijd leuk als een band iets anders doet, net even anders klinkt en...