RECENSIE: Semistereo - Re-ignite

Semistereo
2015-12-27 Het Noord-Hollandse Semistereo is er nog niet in geslaagd een groot publiek aan te boren, maar dat zou vanaf de nieuwste EP Re-ignite wel eens kunnen veranderen. De band heeft namelijk Paul Glandorf als zanger ingelijfd en dat is een goede zet geweest. Niets te nadele van Martijn Weyburg, maar de stem van Glandorf doet de alternatieve progrock meer recht. Glandorf kennen we natuurlijk nog van zijn werk met A Day’s Work waar hij ook al de sterren van de hemel zong, maar het lijkt wel of de muziek van Semistereo hem nog beter past dan die van zijn vorige band.

De band legt de lat hoog door te verkondigen dat de invloeden voor haar muziek worden gehaald bij Oceansize, Karnivool, Tool en A Perfect Circle. Maar het is niet eens overdreven. De vier songs op Re-ignite hebben een mysterieuze uitstraling welke door de loepzuivere stem van Glandorf nog wat meer uitvergroot wordt. Op eerdere platen van Semistereo was het ook niet slecht, maar de wat gewoontjes klinkende zang van Weyburg maakte dat de band net dat stapje omhoog miste. Wat dat betreft niets dan lof voor Weyburg die een klein stapje terug deed om de band veel beter te maken en zich nu nog meer kan toeleggen op zijn prima gitaarspel.

De EP begint met ‘Deliverance’ dat inderdaad het meest richting Tool en A Perfect Circle gaat. Glandorf’s zang bevat in dit nummer ook dat temerige dat de zang van Maynard James Keenan kenmerkt. Wel is de stem van Glandorf een stukje hoger. Het korte ‘Force Feed’ zit ook enigszins in de Tool hoek maar bevat ook wat meer ‘gewone’ progrockinvloeden.

‘Fall Out’ valt op door wat meer postrock en shoegaze elementen waardoor ook de referenties naar Oceansize ineens niet zo gek lijken. Het absolute hoogtepunt is tevens de langste track. Het afsluitende, ruim tien minuten durende, ‘The Search’ begint met een arsenaal aan Callisto-achtige postmetalriffs welke langzaam overgaan in Floydiaanse gitaarloopjes die de dromerige zang van Glandorf begeleiden. Wat een fantastisch werk leveren de gitaristen Weyburg en Frank Weijers in dit afwisselende nummer.

Semistereo heeft met Re-Ignite haar beste werk tot nu afgeleverd. Het is een stukje eredivisie progrock om je vingers bij af te likken. Het is te hopen dat ze snel opgepikt worden door een goed label, waardoor de band wat beter gepromoot wordt (kom op Inside Out!). Op basis van deze geweldige EP verdienen ze het.
Recensent:Jan Didden Artiest:Semistereo Label:Eigen Beheer
Cover Ian Fisher - Nero

Ian Fisher - NeroHoewel Ian Fisher wel degelijk geboren en opgegroeid is op een boerderij in...