RECENSIE: Awon & Phoniks - Knowledge Of Self

Awon
2015-12-07 Met de plaat Return To The Golden Era leverde het duo Awon & Phoniks in 2013 een van de tofste hiphopplaten van dat jaar af. De persoonlijke teksten en relaxte flow van rapper Awon (35, Newport News, USA) bleken perfect te passen bij de soulvolle jazzy boombapbeats van producer Phoniks (24, Portland, USA). Aan de succesvolle samenwerking werd een vervolg gegeven door gezamenlijk het label Don’t Sleep Records op te richten. Na met wat andere projecten bezig te zijn geweest, Awon bracht zijn soloalbum Matte Black Soul uit en Phoniks deed verschillende producties en remixes (waaronder het funky Shaolin Summer: The Remixes), is het tweede album van het duo met Knowledge Of Self een feit.

Return To The Golden Era was zowel tekstueel als muzikaal een wat donkere plaat, waarop Awon terugkeek op zijn moeilijke jeugd en hij verhalen van de straat vertelde. Hoewel Awon & Phoniks op Knowledge Of Self aan hun moderne frisse versie van The Golden Era sound en vibe vasthouden, er wordt duidelijk op de eerste plaat voortgebouwd, is de gedachte achter dit album anders.

Awon zoekt het wat inhoud betreft minder dicht bij hemzelf en gaat in op thema’s die het huidige maatschappelijke debat beheersen. Zo geeft hij in ‘Summer Madness’ zijn kijk op een situatie die vergelijkbaar is met wat Spike Lee in zijn film Do The Right Thing uitbeeldde. Daarnaast geeft hij in ‘Reflections’, dat mede door de saxofoonsample en het refrein van Rodney The Soul Singer een van de mooiste nummers van de plaat is, wat levenswijsheid mee.

Daarnaast is Phoniks de afgelopen jaren als producer gegroeid. De beats op Knowledge Of Self zijn met finesse gemaakt en zijn doorspekt met soul en jazz. De boombapbeat lijkt de hele plaat door te lopen, maar Phoniks voorziet elk nummer van een eigen specifieke vibe. Hij heeft schijnbaar een onuitputtelijk arsenaal aan samples van blazers, piano’s en gitaren (en meer) en in elk nummer staat een van deze instrumenten centraal.

Door een nauwere samenwerking in het productieproces, anders dan bij de totstandkoming van de eerste plaat kon het duo nu gezamenlijk gebruik maken van goede opnamefaciliteiten, is Knowledge Of Self nog meer een samensmelting van de ideeën van Awon & Phoniks. Zo werd ‘Concrete Confessions’, geschreven vanuit het perspectief van een straatdealer, onder invloed van Phoniks een positievere track dan dat Awon voor ogen had. Ook dit nummer, dat is voorzien van een heerlijke pianoloopje, behoort tot de hoogtepunten van de plaat.

De toon van de plaat is dus wederom serieus, maar zo opgewekt en funky als op openingsnummer ‘Certain Presence’ hoorden we Awon & Phoniks nog niet. Op het swingende ‘Alive And Well’, met een heerlijke saxofoonpartij, gaat het dak er zelfs af: “Hiphop is alive and well. Motherf*cker, it ain’t that hard to tell!”. En daarmee is eigenlijk alles gezegd. Hiphop leeft en Awon & Phoniks bewijzen dat met Knowledge Of Self overtuigend.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Awon & Phoniks Label:Don`t Sleep Records
Thus Owls

Thus Owls - Black Matter Thus Owls is volgens de oprichters een wezen dat zichzelf blijft...