RECENSIE: Stef Bos - Een Sprong In De Tijd

Bos
2016-02-01 Het is alweer 25 jaar geleden dat Stef Bos zijn grote hit ‘Papa’ scoorde. In de tussenliggende jaren is de Nederlandse zanger, die alweer een flink aantal jaren in België woont, zeer actief geweest. Zo bracht hij een hele reeks albums en een aantal boeken uit, zowel in het Nederlands als in het Afrikaans. Stef heeft namelijk een grote voorliefde voor het Afrikaanse continent en werkte op verschillende platen zelfs samen met diverse Afrikaanse muzikanten. Een Sprong In De Tijd is het zestiende studioalbum van de zanger, die ditmaal weer terug gaat naar zijn Nederlandstalige roots. Stef wordt daarop opnieuw bijgestaan door zijn inmiddels vaste band die ook steeds meer betrokken wordt bij het schrijven van de liedjes.

Vanaf het openingsnummer ‘Ik Zie U Graag’, waarin de zanger zijn voorliefde voor Vlaanderen bezingt, is duidelijk dat de nauwe samenwerking met de begeleidingsband bij de totstandkoming van de liedjes goed uitpakt. Het geluid op het album klinkt namelijk warm en hecht. Ook klinkt het album afwisselend door de verschillende muzikale stijlen van de nummers, zoals pop, blues, country en ballads. Hoewel de plaat overwegend een rustig en ingetogen karakter heeft, klinkt het album ook bij vlagen opzwepend en fris. Dit geldt met name voor de up-tempo nummers, zoals het country nummer ‘Jong In Mijn Kop’ dat heel erg op ‘All I Want To Do‘ van Sheryl Crow lijkt, het bluesy ’Hoek Af’ en het opzwepende ’Ruimte In Mijn Hoofd’. Deze nummers vormen daarmee de hoogtepunten van de plaat, hoewel de overige nummers nauwelijks aan kwaliteit onderdoen. Van de ballads is vooral ’Einde Of Begin’ een hoogtepunt vanwege het prachtige strijkersarrangement.

De teksten op het album zijn zeer persoonlijk en gaan hoofdzakelijk over het ouder worden. Zo zingt Stef in het eerder genoemde ‘Jong In Mijn Kop‘ “Ik ben een auto die roest, maar ik rij nog altijd“. Ondanks diverse verwijzingen naar verval, zoals in het zeer gevoelige nummer ‘Foto’s’ dat over dementie gaat, zijn de teksten toch overwegend hoopvol en positief. Want met ouderdom komt ook rust, zingeving en zelfinzicht. En dan blijkt het ouder worden ineens veel minder eng te zijn.

Een Sprong In De Tijd is een zeer intieme en warme plaat van een artiest die zijn sporen inmiddels ruimschoots heeft verdiend, maar die tevens aantoont dat hij na 25 jaar nog steeds relevant is. Daarmee kan Stef nog gemakkelijk op weg naar een volgend jubileum, want zoals de zanger zelf aangeeft is hij pas op de helft.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Stef Bos Label:Incrowd Entertainment
Cover Eriksson Delcroix - Heart Out Of Its Mind

Eriksson Delcroix - Heart Out Of It`s MindHou je vast, we hebben hier te maken met een onvervalste Vlaamse versie van...