RECENSIE: Matt Epp - Ready in Time

Epp
2016-02-11 Er zijn maar weinig mensen in Nederland bij wie de naam Matt Epp een belletje doet rinkelen, maar met zijn laatste plaat doet hij niets onder voor de al wat meer gevestigde singer-songwriters. Na inspiratie opgedaan te hebben op de prairies van Canada, Spanje en de grote steden van Noord-Amerika kunnen we stellen dat de Canadees genoeg levenservaring heeft vergaard om deze in zijn goede, catchy nummers te gebruiken. Ready In Time is het achtste album van de in zijn thuisland al een tijdje bekende artiest en deze laatste plaat levert nummers die nog uren in het hoofd blijven hangen.

Het album telt acht nummers en daarmee komt de speelduur net onder het half uur uit, maar wat er ontbreekt aan speelduur wordt zeker goed gemaakt met kwaliteit. De tracks zijn op het muzikale en tekstuele gebied duidelijk van een hoger niveau dan hetgeen dat we voorheen van hem gehoord hebben. Een goed voorbeeld hiervan is ‘Hard To Say’, een nummer dat het verhaal vertelt van de opa van Epp die in de vorige eeuw naar Canada emigreerde en wat al gauw levendige beelden oproept bij de luisteraar.

Het hoogtepunt van het album vinden we helemaal aan het einde met ‘North Star’, een nummer dat iedereen aanspoort om zijn eigen pad te volgen. Matt`s zang is hier echt op zijn best en de boodschap die het nummer uitdraagt des te geloofwaardiger vanwege de backpack- en reisavonturen die de schrijver zelf heeft beleefd. Het album kent geen treurige noten en beurt hierdoor constant op, welke boodschap er ook uitgedragen wordt. Dit geeft het geheel een heel ontspannen vibe waardoor je, nadat de 28 minuten voorbij, zijn gelijk weer van voor af aan wil gaan luisteren.

Al met al is het een heerlijk album om naar te luisteren en schept het een veelbelovend toekomstbeeld voor Matt in Nederland en dit wordt alleen maar onderstreept door het feit dat hij in januari twee keer in de lage landen opgetreden heeft. De nummers kloppen, de teksten kloppen en het gevoel dat het bij de luisteraar achterlaat is louter positief. Nu is het alleen nog aan het grote publiek om deze singer-songwriter te ontdekken!
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:Matt Epp Label:It\'s All Happening
Cover Stranded Horse - Luxe

Stranded Horse - Luxe Stranded Horse , de band die in teken staat van het West-Afrikaanse...