RECENSIE: Black Tusk - Pillars Of Ash

Black Tusk
2015-01-30 De vijfde plaat van de stonergroep Black Tusk leunt zoals we van ze gewend zijn op een mengelmoes van punk en metal. Zelfs scharen ze het onder de noemer swamp metal. Lomp, hard en vrij zompig. Pillars Of Ash is een ode aan hun bij een motorongeluk overleden bassist Jonathon Athon. Op dit album treffen we de laatste opnames van Jonathon met de band aan. De half uur durende plaat kent elf tracks, waarvan één cover. De heren hebben onlangs Corey Barhorst, bekend van Kylesa, aangenomen om weer een trio te vormen. Maar die zal zich waarschijnlijk pas bij de volgende plaat in de studio mogen melden.

Opener ‘God’s On Vacation’ knalt er lekker in met een opvallende kickdrum als intro. Helaas gebruiken ze ongeveer hetzelfde intro ook op ‘Black Tide’. Zo valt het nieuwe werk bij herhaaldelijk luisteren langzaam uit elkaar. De tweede track ‘Desolation Of Endless Times’ kent namelijk zo’n zelfde intro als voorgenoemde tracks. Het verschil ligt hem in het accent van de drummer. Eerst valt het album lekker in het gehoor. Het klinkt ruig, energiek en spontaan. Het valt amper op dat de heren maar met zijn drieën een lekkere pot sludge spelen. Een tweede gitarist lijkt niet nodig.

Pillars Of Ash is een geslaagde en een niet zo’n geslaagde cd. Aan de ene kant weten ze de live energie overtuigend op een schijf te knallen. Het unieke geschreeuw van de heren is nergens flauw of ongeïnspireerd. Het klinkt recht voor je raap, een aanpak die werkt bij een groep als Black Tusk. Aan de andere kant, er zijn geen tracks die bijzonder klinken. Het klinkt allemaal grotendeels hetzelfde. Een boeiende riff of tactisch gekozen opbouw is niet aanwezig. Wel een hoog fun-gehalte. Het klinkt alsof ze spelen waar ze zin in hebben en dat is te horen.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Black Tusk Label:Relapse
Cover G-Eazy - When It's Dark Out

G-Eazy - When It's Dark OutRapper G-Eazy wordt vaak de James Dean van de hiphop genoemd. Altijd...