RECENSIE: Adrian Younge - Something About April II

Younge
2016-03-30 Adrian Younge debuteerde in 2000 met de EP Venice Dawn. Voor deze plaat werd hij geïnspireerd door Italiaanse filmmuziek – met name die van Ennio Morricone - en hij speelde de plaat volledig zelf in. Daarna bleef het een tijdje stil rondom Younge. Nadat hij in 2009 de soundtrack voor blaxploitation movie Black Dynamite uitbracht, nam zijn carrière een vlucht. In 2012 bracht hij zijn debuut EP in een bewerkte en uitgebreide versie – met volledige band en met meer rauwe soul invloeden – uit onder de titel Something About April. Zijn werk werd al snel geliefd onder producers en beatfanaten en onder ander DJ Premier, Jay-Z en Common gebruikten samples van deze plaat. Inmiddels zijn we vier jaar en releases met The Delfonics, Souls of Mischief en Ghostface Killah (Twelve Reasons To Die I en II) verder. Met al die ervaring en ontwikkeling in zijn achterzak, werkte hij aan een vervolg van Something About April. Die plaat is nu – binnen een half jaar nadat hij met Ghostface Killah een van de hiphopplaten van 2015 uitbracht – een feit.

Younge heeft inmiddels een uitgebalanceerde eigen sound van rauwe, psychedelische soul, funk en filmmuziek en hij tapt op Something About April II uit hetzelfde vaatje. Zoals we van hem gewend zijn, ligt het zwaartepunt van de sound bij stevige en nadrukkelijk aanwezige drumpartijen en breaks. Voordat bij menig crate digger en breakbeatliefhebber het hart nu sneller gaat kloppen, moet hier worden opgemerkt dat ook Younge’s creativiteit niet onuitputtelijk is. Wie al meer werk van hem kent, zal het opvallen dat Younge in herhaling begint te vallen. Dat doet hij niet alleen wat betreft beats, maar het geldt voor het hele plaatje. Van het gebruik van zijn weliswaar brede instrumentarium tot aan songstructuren. De uitgebalanceerde eigen sound begint op een trucje te lijken en die gaat op den duur vervelen.

Dat doet er echter niets aan af dat Something About April II een mooie en sfeervolle plaat met karakter is. Younge weet zijn “trucje” namelijk wel tot in perfectie uit te voeren en het is onmiskenbaar te horen dat over elk detail van de composities, tot aan de geringste geluidjes toe, is nagedacht. Ook blijft de vaart in de plaat, doordat het merendeel van de nummers nog geen drie minuten duurt en de producties worden opgeluisterd door diverse gastbijdragen. Laetitia Sadler (van Stereolab) en Bilal, voor wie hij vorig jaar de plaat In Another Life produceerde, zijn te horen op ‘Step Beyond’ en ‘La Ballade’. Raphael Saadiq, Karolina en Loren Oden nemen de zangpartijen waar op respectievelijk ‘Magic Music’, ‘Hear My Love’ en ‘Sandrine’. De liefhebber van soul met edge kan deze plaat dan ook blind aanschaffen.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Adrian Younge Label:Bertus
LeBlanc

Dylan LeBlanc - Cautionary Tale Dylan LeBlanc komt recht uit de moerassen van Schreveport, Louisiana (voor...

Cover John Williams - Star Wars: The Force Awakens

John Williams - Star Wars: The Force Awakens Star Wars en John Williams , het zijn twee namen die in één adem genoemd...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT