RECENSIE: Hookworms - Hookworms EP

Hookworms EP
2016-04-22 Eigenlijk komt Hookworms’ gelijknamige EP al uit 2011. Het is de debuut EP van de band uit Leeds, die destijds alleen op cassette en vinyl uitgebracht werd. Maar nu, vijf jaar en twee volledige albums later, blijkt het toch tijd om dit debuut nog maar eens op cd uit te brengen, met drie extra nummers. Verkooptechnisch gezien misschien niet de meest logische stap (wie koopt er tegenwoordig nog cd’s?) maar als je het plaatje hoort is het niet gek dat er nog eens wat extra aandacht aan wordt besteed.

De Engelse band laat zich classificeren als ‘neo-psychedelic rock,’ waaronder ook bands als Tame Impala, Goat en WoodenShjips in te delen zijn. In de praktijk betekend dit vooral dat de band ieder nummer goed opbouwt rond één thema, waardoor er vaak een mantra achtig gevoel ontstaat. Herhaling is de het toverwoord. Niet gek dat de herinneringen aan sixties psychedelic snel boven komen drijven. Gelukkig is Hookworms geen exacte kopie van dat tijdperk en heeft de band met behulp van noise, drones en de juiste gitaarpedalen een interessant eigen geluid.

Ieder nummer wordt geleidelijk op- en afgebouwd en zo vloeien de nummers lekker in elkaar over. Je hebt soms niet eens door dat er al een nieuw nummer is begonnen omdat het zo lekker door blijft galmen. Hoewel het er muzikaal niets van weg heeft, doet Hookworms soms toch een beetje denken aan artiesten als MGMT en Justice. Een strak aanhoudend ritme zorgt er voor dat bijna ieder nummer zeer dansbaar is en de zangpartijen zijn bij vlagen catchy, maar geven vooral het ‘laten we lekker een avondje los gaan’ gevoel weer, wat bij MGMT en Justice ook alom aanwezig is.

Hookworms is nog altijd niet doorgebroken bij het grote publiek, en dat komt waarschijnlijk doordat de band net wat te veel noise gebruikt om bij de meeste mensen lekker in het gehoor te liggen. Maar als je daar even doorheen luistert, ontdek je een hele fijne band waarbij je lekker kunt wegdromen, maar waarbij je ook helemaal uit je plaat kunt gaan. Voor de avontuurlijke psychedelica fan, maar ook voor de doorgewinterde noiserocker. Hopelijk is deze re-release een voorbode voor een nieuw album in de nabije toekomst.
Recensent:Arthur Matze Artiest:Hookworms Label:Gringo Records
Cover September Girls - Age Of Indignation

September Girls - Age Of IndignationBij het debuutalbum Cursing The Sea (2014) werden de vijf Ierse meiden van...