RECENSIE: The Prettiots - Funs Cool

Prettiots
2016-04-13 Twee stoere getatoeëerde chics uit New York, gewapend met ukelele en basgitaar, zingend over hun perikelen in de tijd dat ze nog schoolmeisjes waren, brengen hun eerste plaat uit. Vrolijk op een cheesy manier, maar met een cynische, soms zelf donkere twist. De plaat is bepaald niet overgeproduceerd, melodieën zijn simpel en catchy, de songs afwisselend qua tempo en sfeer.
Kortom, Meet The Prettiots als in “People who think they can get away by being idiots just on their looks are just prettiots.”

Kay Kasparhauser en Lulu Prat brachten vorig jaar een eerste single uit. ‘Boys (That I Dated In Highschool)’ leverde een succesvol optreden bij het SXSW festival op, gevolgd door een contract bij het vermaarde (Engelse !) Rough Trade label. Dit gaf de mogelijkheid de aanvankelijk nog wat rammelende liedjes robuuster te maken. Na de twee volgende singles, ‘Suicide Hotline’ en ‘Stabler, was de tijd rijp voor de release van het eerste volledige album Funs Cool.

Het album kent geen beste of slechtste nummers en moet beluisterd worden als een reeks muzikale columns. Naast het al genoemde ‘Boys (That I Dated In Highschool)’ (“they weren’t very nice and they weren’t very cool”), is ‘Suicide Hotline’ tekstueel opvallend met ”I’m not fine but I’ll be okay, I probably won’t kill myself today”. Geen onderwerp wordt gemeden, maar hoe treurig ook, de zelfspot is nooit ver weg.

Er staan twee uitstekende covers op het album, een van punkband The Misfits (‘Skulls’) en een van countrydiva Dolly Parton (‘Me And Little Andy’). Typisch The Prettiots om de keuze te laten vallen op twee zulke verschillende bronnen. En dan hebben ze nog niet eens gekozen voor ‘Boom, Boom, Boom, Boom’ van de Venga Boys (!), die wel te vinden op is YouTube. Hoezo humor?

Het originele ‘10/10 Would Chill Again’ sluit de plaat passend af met een collage van quotes die tijdens telefoongesprekken door de meisjes worden uitgewisseld.

Ofschoon de dames zeggen “We’re too busy to pretend to be cool zijn The Prettiots wel degelijk cool, en de moeite waard om kennis mee te maken !
Recensent:Michiel van den Dorpel Artiest:The Prettiots Label:Rough Trade Distribution