RECENSIE: Sam Beam (Iron & Wine) and Jesca Hoop - Love Letter For Fire

Sam beam
2016-06-21 Als frontman van Iron & Wine weet Sam Beam altijd te verbazen met prachtige projecten. Zangeres Jesca Hoop is hier in Nederland wat minder bekend, maar in de alternatieve countrywereld van de Verenigde Staten is ook zij al een hele dame. Op Love Letter For Fire slaan de twee hun handen ineen met dertien liefdesliedjes. In de muzikale begeleiding hebben ze een indrukwekkende band met leden uit respectievelijk Wilco, Primus en The Decemberists.

Het duo pakt het ambitieus aan met breed uitgezette nummers. Sam Beam en Jesca Hoop werken veelvuldig met lange vocale uithalen en het grootste gedeelte van de nummers wordt daarbij gelijktijdig gezongen. De ritmes kabbelen op de achtergrond langzaam voort. De begeleiding is niet traditioneel folk zoals je verwacht, maar er wordt regelmatig gebruikgemaakt van digitale toevoegingen. De violen die enkele keren gebruikt worden dragen nog verder bij aan de romantische sfeer.

Zowel Sam Beam als Jesca Hoop hebben een stem die niet erg krachtig is en beter werkt in het fluisterende dan in het zingende. Wanneer deze twee stemmen samen komen versterkt dit elkaar en wordt het geheel snel saai. Dat blijkt verscheidene malen op Love Letter For Fire. ‘Sailor To Siren’ lijkt bijvoorbeeld een mooi Iron & Wine nummer. De tweede stem van Jesca Hoop maakt echter dat je na enkele seconden de aandacht verliest.

De romantiek ligt er hier bovendien te dik bovenop. Vanaf de eerste tonen van ‘Welcome To Feeling’ bekruipen je de kriebels door de opgedrongen romantiek.
De groots aangezette nummers proberen je te overtuigen van hun passie, maar geen moment hoor je de vonken daadwerkelijk overspringen. De muzikale begeleiding is ook te mat om enige passie op te wekken. Het geeft je het idee dat Sam en Jesca hier vast zitten in en een gedwongen huwelijk. Van artiesten van dit kaliber had je helaas meer verwacht dan wat Love Letter For Fire te bieden heeft.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Sam Beam (Iron & Wine) and... Label:Subpop
Cover A Giant Dog - Pile

A Giant Dog - Pile A Giant Dog is een zooitje ongeregeld afkomstig uit Austin, USA. Het...