RECENSIE: Little Scream - Cult Following

Little Scream
2016-07-27 Laat je niet misleiden door het eerste nummer 'Love As A Weapon' (intro 'Welcome To The Brain' niet meegerekend) want even lijkt het of er een nieuw album van Moloko dan wel Roisin Murphy uit de speakers knalt. Het betreft hier echter het nieuwe, tweede album van Little Scream aka Laurel Sprengelmeyer. Net of ze even haar "Bee Gees momentje" heeft. Het is verder niet echt representatief voor Cult Following maar eigenlijk ook weer wel. Stilistisch gezien komen de disco invloeden namelijk niet meer terug, maar het geeft wel de enorme veelzijdigheid aan van deze zangeres uit Montreal.

Op voorganger The Golden Record (2011) kwam die diversiteit ook al aan het licht en dat is hier niet anders. Zoals gezegd kan het echter wel een verkeerd beeld geven, want op de rest van de songs is de sfeer beduidend stemmiger. Sprengelmeyer creëert een bijzonder universum voor haar liedjes; de orkestratie is prachtig en warm en de productie van haarzelf in samenwerking met Richard Reed (Arcade Fire) zit de songs als gegoten. 'Dark Dance' klinkt nog wel lekker speels met de huppelende synths en de kenmerkende falsetto.

Hierna neemt Cult Following echter een andere afslag met het tweeluik 'Introduction To Evan' en 'Evan' waarbij de laatste begeleidt door strijkers opbouwt naar een mooi crescendo om vervolgens in mineur te eindigen met dronende synths en krassende violen op de interlude 'Aftermath' die hierop aansluit. Kyp Malone van TV On The Radio leent zijn vervormde stem aan het sprookjesachtige 'The Kissing' en het dromerige 'Wishing Well' zou prima op het vervolg van Twin Peaks passen.

Oh ja; dan hebben we het ook nog niet gehad over de rest van de prominente gasten die hier acte de présence geven, want ook Sufjan Stevens, Sharon von Etten en de broers Dessner van The National kwamen Sprengelmeyer te hulp op Cult Following. Dat je hun inbreng echt moet zoeken zegt genoeg over de kracht van dit album. Little Scream kan het namelijk prima alleen af want deze artiesten staan volledig in haar dienst op dit veelzijdige album.
Recensent:Mark Michels Artiest:Little Scream Label:Merge Records
Cover Imarhan - Imarhan

Imarhan - ImarhanWie de mannen van Imarhan op een foto ziet staan valt gelijk op dat hier...