RECENSIE: Family Atlantica - Cosmic Unity

Family Atlantica
2016-07-25 Fusion. Er zijn weinig termen die in de muziekclassificatie gebruikt worden die nietszeggender zijn: nagenoeg elke band extraheert inspiratie en invloeden uit een wijd en divers landschap van stijlen en genres. Toch durven we de term uit de krakkemikkige te trekken, af te stoffen, op te poetsen, en vol zekerheid op de band Family Atlantica plakken. Er is met geen mogelijkheid een geografisch label te bedenken waar de band onder valt. Zo gek is dit ook niet als er erkenning wordt gegeven aan het feit dat de bandleden van overal ter wereld samen zijn gekomen. Colombia, Venezuela, de Verenigde Staten, Ethiopië, Nigeria en Portugal: een variatie die is terug te horen op elke seconde van hun tweede plaat, Cosmic Unity.

Te definiëren is de muziek van Family Atlantica nauwelijks. Op het eerste gezicht hebben de reggae en de jazz een prominente positie, maar het zevenkoppige mini-ensemble biedt zoveel meer. Zuid-Amerika, Afrika en de Cariben worden allen uitgebreid vertegenwoordigd. Cosmic Unity is een feestelijke aaneenschakeling van rimboeritmes, junglefluiten en de meest exotische zang en instrumenten. Maar ook Amerikaanse urban jazz of Europese clean jazz zijn onmiskenbaar aanwezig. Het gegeven dat de bandleden, die uit alle uithoeken van de wereld afkomstig zijn, elkaar in de Londense suburbs hebben gevonden, drukt tevens een duidelijke stempel op de muziek. Het Westerse raffinement van het jazz-genre is openlijk aanwezig in de muziek van Family Atlantica. Ze weten de balans zelfs exact op het juiste punt te leggen, netjes tussen de tropische authentieke rommeligheid en de Westerse gereguleerde stijl in.

De Nigeriaanse Orlando Julius en de Amerikaanse Marshall Allen zijn twee legendarische saxofonisten die Family Atlantica eigenhandig nog een paar niveautjes hoger tillen. De twee komen vol tot hun recht op nummers als ‘Enjera’ of ‘Cosmic Unity’. Sowieso is al het blaaswerk van een ontzettend hoog niveau, met prachtige pan- en blokfluit-invallen en meerdere geweldige trompetsolo’s. Cosmic Unity is als een reisje rond de wereld zonder doel: een echte route of bestemming is er niet, maar juist daarom neemt dit album je mee naar plekken waar je nooit van je leven verwacht had te gaan.
Recensent:Marijn Smid Artiest:Family Atlantica Label:Soundway
Cover Holy Fuck - Congrats

Holy Fuck - Congrats Holy Fuck wordt in 2004 opgericht door Brian Borcherdt en Graham Walsh. De...