RECENSIE: Dwaalkat - Spinsels

Dwaalkat
2016-06-29 De Haagse Katja Remmerswaal, afgestudeerd aan de Tilburgse Rockademie, maakt onder de noemer Dwaalkat eigenzinnige Nederlandse liedjes. Eerlijk en origineel als Eefje De Visser of Aafke Romeijn, maar in een stijl die de middenweg weet te vinden tussen pakweg het 3FM en het 100%NL publiek. Haar eerste EP Spinsels komt aan het einde van een aantal succesvolle theatertours en winst op o.a. het Rabo Talentenconcours. Spinsels is een charmant eerste wapenfeit en toont een groot potentieel.

Nederlandstalige muziek kan zo langzamerhand weer eens verder kijken dan de standaard platforms als de piratenfeesten, 100%NL en de TROS. Nielson scoort hit na hit en is de gimmick allang voorbij. Anouk dipt zelfs haar tenen in het vaderlandse water en groepen als Broederliefde zijn populairder dan ooit. Er is ruimte voor openhartige Nederlandstalige muziek die zichzelf serieus neemt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de kneuterig maar catchy methode van Gers Pardoel) en Dwaalkat lijkt op het juiste moment haar kop boven het maaiveld uit te steken.

Vijf nummers is alles wat Remmerswaal nodig heeft om haar stempel te drukken. Qua stijl is het goed te merken dat ze veel tijd in het theater heeft doorgebracht, want in een soort variétéstijl weet ze in die vijf nummers ook een verscheidenheid aan stijlen te laten horen. ‘Uitstelgedrag’ heeft een ska-tintje, ‘Spinsels’, het titelnummer, is het meest van al deze liedjes te linken aan die andere markante vrouw met een piano, Eefje De Visser. Dwaalkat komt echter het beste uit de verf als de piano van Maartje Smedts front and centre staat. ‘Blaas Me Maar Over’ en ‘Ik Heb Een Hart’ tonen een artieste die we in Nederland node missen, eigenzinnig en oprecht met nummers die door iedereen van Groningen tot aan Maastricht na twee luisterbeurten kunnen worden meegezongen.

We hebben er even op moeten wachten en misschien is deze korte EP niet voldoende om de vlag volledig uit te hangen, maar het zou zomaar kunnen dat Dwaalkat die artieste is die eindelijk de hits van Krezip kan verbinden aan de stijl van Eefje De Visser. Gelukkig gaat stevige popmuziek met een piano centraal nooit uit de mode, want Spinsels verdient een moment in de zon.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Dwaalkat Label:Eigen Beheer
Cover Discohen - Popular Positions

Discohen - Popular Positions “I was made for lovin' you baby, you were made for lovin’ me.” Deze woorden...