RECENSIE: Storksky - Storksky EP

Storksky
2016-08-22 Storksky, de winnaar van het felbegeerde openingsslot op Pinkpop 2016, steekt zijn invloeden niet onder stoelen of banken. Queens of The Stone Age en Royal Blood staan pontificaal in het begeleidende stukje tekst dat de recensent bij zijn exemplaar van deze debuut-EP krijgt. Makkelijker konden ze het ook niet maken, want die twee namen herbergen alle informatie die de luisteraar nodig heeft om zijn aankoop te maken. Fan van één dezer bands? Dan kun je Storksky gedachteloos aan je collectie toevoegen.

Het duo is opgezet door Michiel Claessen, die voor deze EP de studio in is gedoken met een vrachtlading aan bevriende drummers. Vooral Tim van Delft van De Staat weet een gigantische stuwende kracht toe te voegen aan de overtuigende vocalen en riffs van Claessen. ‘Lost A Friend’ en ‘C.O.W.D.G.A.F.S.’ behoren tot het beste wat de plaat te bieden heeft.

Echte ster van deze plaat is Claessen echter helemaal zelf. Voor een eerste wapenfeit is Storksky ontzettend volwassen en zelfverzekerd. De gitaren scheuren zoals ze behoren te scheuren, de zang zwenkt en zwalkt zoals die behoort te zwenken en te zwalken en de productie, waar Claessen ook een hand in heeft gehad, is precies zoals die hoort.

Er valt simpelweg niet veel meer over Storksky te zeggen. Alles is van een hoog niveau, van een nationaal niveau zelfs, maar niks zet het apart van de invloeden. Dit zijn nummers die bovengenoemde bands als QOTSA en Royal Blood in een middagje op plaat zetten en daarna nog tijd over hebben voor een uitgebreide lunch. Alle elementen kloppen maar tezamen is het nog teveel heldenverering en zet het de band nog te weinig apart van de concurrentie. Een band als Wallace Vanborn wist van dezelfde elementen een eigen geluid te creëren dat op het hoogste niveau met de concurrenten kan sparren. Zover is Storksky nog niet. Ze hebben echter wel alles in huis om dit op een debuutalbum te laten zien.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Storksky Label:Eigen Beheer
Cover Hailu Mergia & Dahlak Band - Wede Harer Guzo

Hailu Mergia & Dahlak Band - Wede Harer GuzoHet label Awesome Tapes From Africa brengt met de heruitgave van het album...