RECENSIE: Scott & Charlene's Wedding - Mid Thirties Single Scene

Scott & Charlene
2016-09-19 Mid Thirties Single Scene is het derde album van de Australische band Scott & Charlene’s Wedding. Met als belangrijke inspiratie de grunge-beweging uit de jaren ’90 klinkt de nieuwe plaat van deze band from down under als een combinatie van Nirvana, Pixies en Belle and Sebastian. Scherpe en vlotte teksten vormen een belangrijke basis voor de liedjes die gevormd worden rond de muziek van het momenteel uit vier bandleden bestaande collectief. Mid Thirties Single Scene heeft volwassen worden, het leven ontdekken en de onwetendheid over waar je uiteindelijk terecht zult komen als belangrijkste thema’s.

De muziek van het Australische kwartet wordt ook wel als slackerpop bestempeld. Er
‘Scrambled Eggs’ gaat bijvoorbeeld over het repetitieve karakter dat het leven kan hebben, alsof er niets achter zit. Deze gedachte prikt ook door de muziek van Scott & Charlene’s Wedding heen. Op het eerste gehoor lijkt het iets simpels te bevatten, luchtig en vlot. Maar toch gaat het dieper dan dat. Deze muziek zal herkenbaar kunnen zijn voor veel mensen die ook nog niet precies weten hoe het leven zal gaan lopen. Het viertal weet dit gevoel, dat soms wat ondefinieerbaar kan zijn, via soms grappige en pakkende teksten tastbaar te maken.

Ook het rumoerig aanvoelende ‘End of the Story’ heeft zijn charme, waarbij de ongedwongenheid van de muziek sterk naar boven komt. Vervolgens weet de band met ‘Bush’ indruk te maken door via een gevoelig klinkende opening uit te barsten in een lange climax waarbij gitaargeweld de boventoon voelt. Ondanks het ruwe randje verliezen ze de grip van het gevoelige begin niet, wat dit nummer tot een bijzonder geheel maakt. Het hoogtepunt komt tegen het einde van het nummer waar een geweldige gitaarsolo de revue passeert.

”I’m stuck in my room.” zingt frontman Craig Dermody op ‘Distraction’. Het is in ieder geval geen straf om met dit nieuwe album van Scott & Charlene’s Wedding opgesloten te zitten. Mid Thirties Single Scene klinkt als een klein feestje, maar laat je niet misleiden. Het gaat soms gepaard met de nodige diepgang en zwaardere thema’s. Zo gaat ‘Distracted’ over depressie. Gelukkig is de muziek zelf allesbehalve om depressief van te worden. Ook met het stevige ‘Delivered’ en ingetogen ‘Forever And A Day’ levert het Australische viertal een sterk slotakkoord. Indrukwekkend album zonder missers.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Scott & Charlene's Wedding Label:Fire Records
Cover White Zombie - It Came From N.Y.C

White Zombie - It Came From N.Y.C White Zombie , de band, is al een tijd niet meer onder ons. Haar oprichter...